Pemilik kedai makan keluar dal4m keadaan tergesa-gesa, pelanggan ‘layan diri’ dengan buat mi sendiri dan tidak lupa buat bay4ran makanan

Alangkah baiknya jika semua 0rang b0leh mengamalkan sikap jujur. Bayangkan jika tiada satu pun pen1puan yang berlaku, pastinya suasana akan menjadi lebih baik. Kejujuran itulah yang dibuktikan oleh pelanggan di sebuah kedai makan di Ch1na yang pasti akan buatkan ramai yang kagum.

Apa yang berlaku ialah pada suatu hari, pemilik kedai makan yang bernama Sun Nan itu terp4ksa keluar dan meningg4lkan kedai makannya dalam keadaan terges4-ges4. Ketika itu masih ada pelanggan di kedainya dan dia terus keluar tanpa menutup kedainya.

Apa yang membuatnya tersentuh ialah selama dua jam dia berada di luar, dia menerima banyak not0fikasi yang menunjukkan pembay4ran yang dilakukan oleh para pelanggannya.

Rupa-rupanya, pelanggan-pelanggannya terus makan di kedainya dan dengan jujur melakukan pembay4ran ke atas makanan yang mereka makan. Mereka telah membuat mi mereka sendiri dan bay4r harga makanan tersebut melalui imabasan kod. Tidak hanya itu, ada antara mereka yang bermurah hati dengan membay4r lebih daripada harga sebenar.

Sejak Sun Nan membuka kedainya dia meletakkan h4rga yang jauh lebih rendah daripada harga pasaran, dan caj untuk warga emas, tukang cuci, orang miskin dan golongan kurang up4ya adalah lebih rendah. Tidak hanya itu, kadang kala dia juga tidak mengenakan sebarang bay4ran kepada pelanggan.

Walaupun tingkah laku Sun Nan diterima baik, ada yang t1dak berpuas hati apabila melihat p0pularitinya semakin meningkat. Pada 21 November lalu, seorang lelaki telah menyerbu kedainya dan membuat kac4u malah dia telah men4mpar Sun Nan di khalayak ramai!

Menurut Sun Nan berkata, pengac4u itu sebenarnya telah ada sejak dahulu lagi. Hampir setiap minggu ada yang datang ke kedainya untuk memar4hinya kerana menjual makanan dengan harga yang murah.

Keesokan harinya dia telah pergi ke balai p0lis untuk menyelesaikan masalah tersebut. Orang yang men4mparnya telah datang semula untuk meminta maaf kepadanya.

Jadi, dia terp4ksa bergegas ke sana tanpa menutup kedainya kerana dia menyangka dia hanya pergi seketika namun rupa-rupanya dia mengambil sekitar 2 jam untuk menyelesaikan semua urusannya.

Sun Nan berkata bahawa pada waktu itu sudah tengah hari, dan apabila dia kembali ke kedai, dia mendapati ramai pelanggan yang membuat mi tarik mereka sendiri. Mereka juga tidak lupa untuk membuat bay4ran.

Menurut Sun Nan lagi, dia sebenarnya dibesarkan dengan makanan yang diper0lehi daripada b4ntuan orang ramai. Jadi, apabila dewasa dia membuka kedai makan dan meletakkan h4rga yang rendah kerana mahu memberi semula kepada masyarakat sebagai balas budi.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment