Bukti t4nda cinta, ahli perniagaan India bina replika Taj Mahal buat isteri

BURHANPUR- Sebagai tanda c1ntanya, seorang ahli pern1agaan, Anand Prakash Chouksey, di Ind1a telah membina sebuah replika Taj Mahal buat isterinya.

Menurut sejarah Taj Mahal sebenar, “m0numen cinta” itu telah dibina atas arahan Maharaja Mughal Shah Jahan untuk menempatkan mak4m isteri kesayangannya, Mumtaz Mahal, pada abad ke-17.

Isteri Ch0uksey dikatakan turut membantu dalam melaksanakan pr0jek tersebut. Dia bahkan membuat rundingan mengenai binaan tersebut dan kini ianya telah berhasil dibina dengan kira-kira satu pertiga daripada saiz asal Taj Mahal.

“Satu-satunya permintaan isteri saya adalah untuk bilik med1tasi. Dia seorang wanita r0hani,” kata ahli pern1agaan berusia 52 tahun itu.

Taj Mahal asal adalah terletak di selatan Delhi, Agra manakala replika baharu itu terletak sejauh 800 kilometer (500 batu) di Burhanpur.

Taj Mahal pada mulanya mahu dibina di tebing Sungai Tapti, tempat Mumtaz men1ngg4l dunia semasa melahirkan anaknya yang ke-14, namun struktur tanah di situ tidak sesuai. Akhirnya, Agra menjadi l0kasi Taj Mahal dibina.

Untuk membina replika ini, mereka telah mengambil masa selama tiga tahun dan menel4n belanja 15 juta rupee (sekitar 847,800,00). Selain itu, replika tersebut dibina dengan menggunakan batu marmar dari Makrana, iaitu batu yang sama digunakan untuk membina Taj Mahal sebenar.

Chouksey merancang untuk memasang bendera Ind1a di atas kubah utama dan menambah simb0l ag4ma paling p0pular di India pada keempat-empat menara yang mengelilingi rumah agamnya itu.

“Kami mahu menghantar mesej keamanan dan keharm0nian ag4ma. Terdapat banyak kebenc1an yang ada di sekeliling. Cinta menyelesaikan semua mas4lah dalam kehidupan dan Taj Mahal adalah simb0l itu.” –AFP

Sumber : Erabaru

Leave a Comment