Ikan lumba-lumba ‘tunjukan arah’ kep4da pelayar untuk selam4tkan wanita terapung di laut selama 12 jam

Mal4ng boleh berlaku kepada sesiapa sahaja kerana tiada yang b0leh menjangka apa akan berlaku pada masa hadapan. Kali ini nasib tidak baik men1mpa seorang wanita apabila ia telah tersadai di laut bersendirian.

Kejadian tersebut dikatakan telah berlaku di Santa M0nica Bay, California. Wanita tersebut dikatakan telah tersadai di situ selama 12 jam lamanya. Namun begitu, nasib masih lagi menyebelahinya apabila dia akhirnya berjaya disel4matkan.

Koz Khosravani, pemilik pern1agaan IT berusia 59 tahun di Los Angeles County, California, baru-baru ini membel1 bot layar terpakai. Dia kemudian telah membawa tiga orang rakannya untuk berlayar bersama buat kali pertamanya. Pada 26 September, mereka telah belayar dari Marina del Rey dan bersedia untuk menuju untuk ke Paradise Cove berhampiran Malibu.

Nasib mereka sangat kerana cuaca cerah ketika itu. T1dak lama selepas mereka memulakan pelayaran mereka ternampak sekumpulan ikan lumba-lumba muncul di hadapan bot mereka.

Mereka kemudian memutvskan untuk mengikut kumpulan ikan lumba-lumba tersebut. Mereka kemudian men4ngkap gambar yang banyak sehinggalah mereka terperasan ada sesuatu yang tidak kena.

Menurut Koz dia telah terlihat sesuatu yang aneh terapung di laut dan dia dapat melihat seolah-0lah ada tangan manusia. Rupa-rupanya ada seorang wanita yang tidak berm4ya terapung di situ. Mereka segera cuba untuk menyel4matkan wanita tersebut dengan membaling sebuah alat ke arahnya tersebut tetapi memandangkan wanita tersebut terlalu lem4h usaha mereka tidak berhasil.

Mereka kemudian membaling pelampung sepanjang 23 meter ke arah wanita tersebut. Selepas dua kali percubaan barulah mereka berhasil apabila wanita tersebut mem4ut pelampung berkenaan. Mereka segera menarik wanita itu naik ke atas bot.

Memandangkan wanita itu telah berada di dalam air terlalu lama jadinya badannya seolah-olah beku ditambah lagi dia tidak makan dan minum dalam temp0h yang lama. Mereka segera mencari tuala untuk mem4naskan badan wanita tersebut. Koz kemudian bertanya jika ada orang lain bersamanya, wanita itu memberitahu bahawa dia bersendirian.

Selepas itu, Koz menghubungi Pengawal Pantai melalui radio. Tujuh minit kemudian, penyel4mat dari Jabatan Penyel4mat Daerah Los Angeles tiba di tempat kejadian, memindahkan wanita itu ke bot penyel4mat, dan segera bergegas ke h0spital tempatan untuk mendapatkan r4watan.

Kapten kapal penyel4mat Matthew Rhodes (Matthew Rhodes) mengambil bahagian dalam misi menyel4mat. Menurutnya, keadaan ketika itu sangat tervk, suhu laut hanya kira-kira 19°C, dan wanita yang diselamatkan itu mengalami hip0termia yang tervk.

Mereka kemudiannya mengetahui bahawa wanita muda itu keluar untuk berenang seorang diri pada lewat malam sebelum itu, dan kemudiannya dibawa sejauh 3 batu (4.8 kilometer) ke luar pesisir oleh arus luar pes1sir.

Dia walau bagaimanapun masih bernasib baik apabila disel4matkan pada keesokan harinya selepas terapung di laut selama hampir 12 jam.

Mengimbas kembali adegan menyelam4tkan orang di laut ketika itu, Koz berkata: “Ikan lumba-lumba yang membawa saya menemuinya, jika tidak saya tidak akan menemuinya di lautan yang luas.”

Sumber : Erabaru

Leave a Comment