Jadi bualan h4ngat gara-gara rumah ‘rentas negeri’… percaya atau tidak, wanita ini diminta tunjuk bukti geran tanah!

WANITA ini pernah menggemp4rkan media sos1al tahun ini gara-gara tindakannya ‘merentas negeri’ tanpa sek4tan jalan raya.

Kisahnya menjadi tular dan dilap0rkan mStar yang mended4hkan dia sebenarnya menunjukkan rumah ibu bapanya yang terletak betul-betul di sempadan Selangor-Kuala Lumpur.

Kekec0han itu menjadikan dirinya h4ngat diperkatakan netizen susulan video yang tular sehingga artikel mStar yang menemubualnya menjadi antara yang paling v1ral sepanjang 2021.

Justeru, mStar menjejaki wanita berusia 50 tahun itu, Shahrina Intan Sharum sebelum tahun 2021 melabuhkan tirai.

Shahrina berkata, ramai dengan kebanyakkannya dari Faceb00k mula mengenali dirinya sejak videonya menunjukkan rumah ibunya tular dan mendapat perhatian mStar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ada saudara-mara yang dari jauh datang untuk bergambar. Malah ada juga rakan yang sudah lama tidak berjumpa, kami berhubung semula.

“Mereka kata ‘Selalu juga lalu di Jalan Gombak dan setiap kali terlihat rumah itu tertanya-tanya siapalah punya’… rupa-rupanya rumah keluarga saya,” katanya ketika dihubungi.

rumah rentas negeri 2

Tangk4p layar video Sharina menunjukkan ruang tamu di Kuala Lumpur, manakala dapur di Selangor.

Mengimbas kembali, rumah bangl0 tiga tingkat itu yang didiami ibu bapanya dianggap un1k kerana dapur terletak di Kuala Lumpur, sebelum berjalan beberapa langkah ke ruang tamu di Selangor.

Lebih dikenali sebagai Kak Intan, pelbagai k0men p0sitif dan negat1f diterimanya sambil menambah hanya penduduk di Gombak memahami situasi mereka.

rumah rentas negeri 5

Ruang tamu di Selangor.

“Ada juga k0men negat1f yang saya terima. Mereka mengatakan saya berb0hong, nak saya tunjukkan bukti. Malah ada juga yang mahu lihat geran tanah rumah keluarga.

“Bagi saya, tak perlu nak bukti sampai macam tu, terpulang pada individu untuk mempercayainya. Nak percaya, percayalah… tak percaya… scroll saja,” ujarnya yang berasal dari Kuala Lumpur.

rumah rentas negeri 4

Shahrina (dua, kanan) bersama ibu bapa, suami serta anak-anak.

Berikutan sekatan rent4s negeri sebelum ini, Shahrina yang menetap bersama suami dan dua anak di Tanjung Piandang di Kerian, Perak, hanya pulang ke kampung selepas Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 berakhir kerana urusan b1snes.

“Ini bermakna selepas dua kali Hari Raya (2020 dan 2021), saya tak balik ke KL (Kuala Lumpur). Semestinya saya berharap sangat dapat balik beraya di Gombak pada Hari Raya 2022.

“Saya sangat rindukan suasana memasak bersama mama (panggilan ibu) dan adik-beradik lain tetapi kemungkinan besar saya tidak dapat beraya di Gombak tahun depan.

“Ini kerana saya kembali aktif bern1aga kerana sebelum ini saya terpaksa henti bern1aga sepanjang PKP selama hampir dua tahun.

“Saya harus lebih pr0duktif bern1aga untuk kelangsungan membay4r segala tunggakan,” katanya yang mengusahakan kiosk makanan di Parit Buntar, Perak selama hampir lima tahun.

rumah rentas negeri 3

Sharina mahu kembali aktif menjalankan pern1agaan yang terjej4s akibat PKP.

Menurut Shahrina yang merupakan anak sulung daripada enam beradik itu, tiada yang berbeza sejak kisah rumah keluarganya menjadi tular, namun meng4kui keadaan bertambah meriah.

“Anak sulung saya belajar di UIAM (Universiti Islam Antarbangsa Malaysia) di Gombak dan kini tinggal di rumah keluarga, dan sepupunya yang masih kecil suka dia tinggal bersama.

“Saya pula tetap seperti biasa, cuma sekarang saya aktif bern1aga kerana perlu selesaikan segala tungg4kan akibat PKP,” katanya sambil menambah dia dan suami juga mengusahakan pern1agaan barangan vintaj dan menju4l rumah kayu lama.

Sumber : mStar

Leave a Comment