‘Mengadu S4kit Perut & Men4ngis Tanpa Henti’ – Kanak-Kanak Terpaksa Jalani Pembed4han Segera Setelah Tertel4n ‘Paku’

Viral sebuah kisah mengenai seorang kanak-kanak yang dimasukkan ke dalam w4d kecem4san selepas mengadu sak1t perut dan menang1s tanpa henti.

Difahamkan, kanak-kanak tersebut tertel4n paku ketika sedang menikm4ti hidangan. Susulan daripada itu, anak kecil tersebut perlu menjalani pembed4han kecem4san untuk mengeluarkan paku berkenaan.

KKM moh0n henti trend ‘Nasi Paku’ terkenal

Foto: Bernama

Kebiasaannya, bungkusan makanan ‘diikat’ menggunakan getah bagi memastikan hidangan tidak terlerai. Namun sejak belakangan ini, ada segelintir pen1aga yang mengunakan paku untuk membungkus makanan dan menjadikannya satu keun1kan kepada pern1agaan mereka.

Perkara ini mendapat perhatian pihak Kesihatan Awam Malaysia yang memuat naik satu hantaran di Twitter memoh0n agar trend bungkusan itu dihentikan selepas seorang kanak-kanak didapati tertel4n paku dan terpaksa dibed4h.

Paku sejenis ‘f00d haz4rd’

Menurut hantaran tersebut, paku dikategorikan sebagai ‘food haz4rd’ dan tidak sesuai digunakan sebagai kaedah pembungkusan makanan.

Malah, paku juga tidak sepatutnya berada di kawasan tempat makanan seperti meja dapur atau tempat yang mudah dicapai kanak-kanak. Alternatif yang lebih baik adalah dengan menggunakan getah yang ternyata lebih selam4t.

Mereka turut memberi am4ran mana-mana pen1aga yang masih menggunakan paku untuk membungkus makanan boleh dikenakan t1ndakan di bawah 4kta Makanan 1983.

Sumber: Twitter

Sumber : Oh Bulan

Leave a Comment