Pemilik Rumah Nyaris Ke Tali G4ntung Gara-gara Penyewa ‘H4ntu’, Ini Kisahnya…

Hari ini, ramai lagi yang kurang faham dan tersalah anggap tentang pr0ses sewa beli terutamanya berkaitan dengan rumah. Banyak situasi berlaku yang mana k0nonnya sesetengah tuan rumah hanya memberikan sewa kepada pekerja sektor ker4jaan dan lain-lain.

Selain itu, ada juga yang katanya mengelvh kerana terlalu banyak pr0ses dan dokumen diperlukan sedangkan mereka hanya ingin menyewa dan bukannya membel1 rumah tersebut.

Namun, perlu korang ketahui sekiranya ada apa-apa yang berlaku contohnya salah laku jen4yah yang melibatkan penyewa dan ianya dilakukan di rumah sewa berkenaan, semua yang tinggal disitu termasuklah pemilik akan terkait.

Sumber: TikTok

Menurut perk0ngsian @Nizam_panglima_hartanah di TikT0k, salah seorang pemilik rumah sewa terlepas hukvman gantung kerana mempunyai d0kumen perjanj1an sewa rumah.

“Kisah benar, pemilik terlepas ke tali g4ntung kerana danya d0kumen ini”

@nizam_panglima_hartanah

Kisah kejadian sebenar. Pentingnya dokumen ini pada pemilik rumah demi menjaga kepentingan pemilik.

♬ original sound – Nizam_Panglima_Hartanah

Menerusi vide0 yang dik0ngsikan di platform tersebut, keadaan rumah sewa tersebut kelihatan agak terbiar selain penuh dengan samp4h, kotak dan meja dan kabinet dapur yang telah r0sak dan pada awalnya ramai yang tertanya kesal4han apa yang dilakukan pemilik sampai perlu berdepan dengan hukvman g4ntung.

Menerusi ruangan komen dan video susulan, Nizam menjelaskan pemilik rumah tersebut terlepas hukvman g4ntung kerana rumah tersebut telah diserbu pihak p0lis selepas sebulan disewakan dan didapati ia dijadikan tempat untuk memproses d4d4h.

@nizam_panglima_hartanah

Penjelasan kes sebenar, bagaimana owner terlepas ke tali gantung

♬ original sound – Nizam_Panglima_Hartanah

Menurutnya, pemilik terlepas dari tudvhan ‘bersub4hat’ disebabkan perjanj1an sewa yang telah dimat1kan setem. Tambahnya lagi, d0kumen perjanjian tersebut telah membuktikan bahawa 0wner rumah tidak terlibat langsung dalam kes tersebut.

Tambahnya lagi, itulah pentingnya d0kumen perjanjian sewa rumah yang telah dimat1kan dengan setem Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) kerana biasanya, d0kumen perjanjian ini akan menyatakan dengan jelas siapa penyewa, untuk tujuan apa sewaan dan lain-lain.

Sumber: TikT0k

Dalam masa yang sama, ramai turut bersetuju dengan nasihat yang diberikan selain ada pengguna TikT0k lain yang menjelaskan bahawa kenalannya pernah terkait dengan k3s yang sama, tetapi gara-gara tidak mempunyai d0kumen, terpaksalah dipenj4rakan.

0wner rumah, atau penyewa kat luar sana, beringatlah… jangan sesekali ‘sewa k0song’….

Smber : Lobak Merah

Leave a Comment