Warisi resipi ibu ayah, ada sebab pen1aga chakuey pandan gigih tambah waktu n1aga… jangan ingat kerja mudah, kalau tak tahan panas memang tak b0leh!

SEJAK zaman sekolah, pemuda ini sudah terbiasa membantu ibu bapanya bern1aga chakuey pandan di sebuah gerai di Tumpat, Kelantan.

Apabila meningkat dewasa, Saiful Harizan Husin, 25, mengambil keputusan untuk menyambung legasi itu dengan mengusahakan pern1agaan sama di Pulau Pinang sejak lima tahun lalu.

Bercerita kepada mStar, dia yang mesra disapa Saiful mengakui resipi berkenaan diturunkan kepada semua adik beradiknya yang mana ia kini menjadi sumber rezeki utama buat mereka sekeluarga.

“Orang tua saya dah 18 tahun bern1aga chakuey pandan di Kelantan. Sejak zaman sekolah, saya akan bantu mereka di gerai. Balik sekolah saja, terus saya bantu mak ayah kalau kekurangan pekerja.

“Selepas berkahwin dan bermastautin di Pulau Pinang sejak lima tahun lepas, saya buat keputusan untuk bern1aga chakuey pandan juga, menggunakan resipi sama yang diturunkan buat kami adik-beradik. Kami lima beradik semua belajar buat chakuey pandan dengan mak,” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut Saiful yang juga bapa kepada dua cahaya mata, dia kini menggandakan usaha sebagai persediaan apabila isterinya, Emiera Edreanny Zamri, 27, dijangka melahirkan cahaya mata ketiga mereka tahun depan.

Malah katanya, k0s sara hidup yang tinggi di Pulau Pinang menyebabkan dia terus berusaha, demi memberikan kehidupan yang selesa dan terbaik buat seisi keluarga.

saiful3

Hidangan chakuey yang dihasilkan Saiful.

“Saya memang n1at nak bekerja lebih kuat. Kalau ingat dulu, kerja tiga jam saja. Sekarang saya kerja lebih lama. Buka gerai 12.30 tengah hari sehingga 6 petang.

“Kena cari duit lebih sebab kami akan sambut anak ketiga tak lama lagi. Isteri dijangka bersalin April tahun depan. Ini saja kerja yang saya ada, saya tak buat kerja lain dah,” ujarnya yang bern1aga di Tapak Penjaja Sementara Jalan Larut, Georgetown.

Dalam pada itu, Saiful juga acap kali berk0ngsi video proses penghasilan chakuey pandan menerusi TikT0k miliknya sehingga meraih lebih sejuta tontonan.

Kata Saiful, penangan tular turut membuka pintu rezeki apabila dia dihujani dengan kehadiran pelanggan-pelanggan baharu.

“Kalau ada masa lapang, saya akan buat video dan k0ngsi ke TikT0k. Saya terkejvt kerana video dapat lebih sejuta tontonan.

saiful2

Saiful bersama dua pembantunya.

“Alhamdulillah, ramai yang hubungi saya. Mereka minta l0kasi gerai dan terus datang. Selain pelanggan Pulau Pinang, yang dari Kelantan pun ada hubungi saya.

“Tapi saya akan bagi lokasi gerai mak ayah saya di sanalah. Mak ayah pun masih bern1aga chakuey pandan di Kelantan sehingga hari ini.

“Tak rug1 k0ngsi video di TikT0k. Tak sangka akan dapat pelanggan baharu. Mungkin rezeki anak-anak dan isteri saya,” ujarnya yang dibantu dua pekerja di gerainya.

Antara video yang dik0ngsi di TikT0k.

Selain cabaran biasa dalam pern1agaan, Saiful berkata keadaan cuaca panas turut menguj1 kesabarannya.

“Kalau sesiapa tak tahan dengan panas, tak boleh bekerja jual chakuey pandan. Selain berhadapan minyak panas, cuaca juga panas.

“Kadang-kadang orang nampak macam senang saja kita pot0ng chakuey, tapi kalau silap teknik, ia tak akan kembung ketika dig0reng,” k0ngsinya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment