“Kasih ibu tiada ganti”- Wanita 60 Tahun Jadi Vl0gger Makanan Untuk Besarkan 2 0rang Anak 0KU

Kasih ibu tak ada galang gantinya. Itulah yang b0leh digambarkan dengan kisah se0rang wanita berusia 60 tahun di China ini yang menjadi vl0gger masak-masak dan makanan untuk menyara dua orang anaknya yang juga kelainan upaya, lap0r South China M0rning Post.

Sumber: YouTube South China Morning Post/Douyin

Wanita yang menggel4rkan dirinya Mama Lu dalam kalangan pengikutnya itu mula bergiat aktif dalam pembikinan vide0 masakan sejak beberapa tahun lalu selepas berp1sah dengan suaminya. Mama Lu sebelum itu dikatakan telah menjadi m4ngsa keg4nasan rumah tangga oleh suam1nya.

Video masakan Mama Lu akan bermula dengan dirinya menunjukkan bahan-bahan dan caranya memasak. Ia akan diakhiri dengan dia menyu4p makanan yang siap dimasak itu kepada kedua-dua anak lelakinya yang ist1mewa.

Sebelum ini, wanita ini pernah berg4ntung hidup dengan bantuan ker4jaan di sana dan mereka juga pernah mengem1s di tepi jalan namun sejak Mama Lu menjadi f00d vlogger, kehidupan mereka tiga beranak bertambah baik kerana ia menjadi sumber pendapatan mereka sekeluarga.

Sumber: Duoyin/YouTube South China Morning Post

Difahamkan, dua orang anak lelakinya itu menghidap penyak1t Amy0tr0phic lateral scler0sis (ALS) di mana mereka yang masing-masing berumur 39 dan 29 tahun tak dapat berjalan akibat lumpvh sejak remaja.

Namun, anak-anak Mama Lu tidak menjadikan keadaan diri mereka sebagai alasan untuk tidak memb4ntu. Kedua-dua mereka akan menjadi pengarah vide0 dan video juga disunting sendiri oleh mereka walaupun hanya boleh menggerakkan dua jari.

Sehingga kini, wanita ini telah meraih lebih kurang 400 r1bu pengikut di pelbagai platform termasuklah di Douyin iaitu TikT0k China. Followers juga ramai yang baik hati dan ada antara mereka yang turut membantu dengan menyumbangkan bahan masakan untuk keluarga ini.

Boleh tonton video yang dik0ngsikan oleh SCMP ini untuk faham dengan lebih lanjut tentang kisah wanita tabah ini.

Itulah kas1hnya ibu, sama-sama kita doakan agar wanita ini akan terus kuat untuk menjaga anak-anaknya.

Sumber: YouTube South China Morning Post

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment