Lelaki di Delhi habiskan masa dengan 550 p0k0k b0nsai selepas bersara, rajin k0ngsi tip berguna untuk peminat tanaman ini

SELAIN p0k0k keladi yang menjadi keg1laan pada masa kini, h0bi berkebun dan menyelengg4ra pokok b0nsai tidak pernah dilupakan.

Tumbuhan dalaman ini telah lama menjadi tanaman yang diminati ramai atas beberapa sebab.

Selain mempunyai nilai estet1k, meletakkan b0nsai di dalam rumah juga dikatakan mampu membantu memberi manfaat kes1hatan dan psik0logi.

Bonsai juga mudah dijaga dan tidak memerlukan penjagaan tambahan, seperti hanya memerlukan sedikit air dan tidak memerlukan banyak pencahayaan matahari.

Mangat Singh Thakur, 80, dari Rohini, Delhi, sudah melebihi usia 40 tahun ketika dia berjinak-jinak dengan tanaman ini dan ketika itu bonsai mula diperkenalkan di India pada akhir 70-an.

bonsai

Mangat memiliki lebih 550 jenis tanaman bonsai di rumahnya.

Menurut pesara b4nk ini, ia juga mempunyai kaitan dengan usaha Nikunj dan Jyoti Parekh, yang mengasaskan Bonsai Study Group of The Indo-Japanese Ass0ciation.

Beberapa tahun kemudian, katanya, Dr Leila Dhanda pula memp0pularkan bentuk seni tanaman ini di ibu negara dengan menubuhkan Persatuan Bonsai India.

“Dan saya bernasib baik kerana bertemu dengan sekumpulan wanita yang gemar menaman pokok hiasan di kebun belakang rumah yang selalu saya kunjungi,” katanya.

Di sebalik minatnya itu, Mangat meng4kui pekerjaan dan tanggungjawabnya terhadap keluarga membuatkan dia sibuk sehingga tahun 2001.

Kemudian, selepas bergelar pes4ra, dia akhirnya boleh mendedikasikan kehidupannya untuk tanaman ini dengan lebih baik dengan memelihara sebanyak 550 pokok bonsai di atas bumbung rumah teres miliknya di Rohini.

Bonsai adalah pilihan baik untuk mereka yang mahukan tumbuhan kecil, mudah dijaga dan dijadikan penyeri kediaman.

“Kira-kira 35 tahun lalu saya menanam bonsai pertama saya yang mana saya masih memilikinya sehingga hari ini,” katanya.

Sejak 2019, dia juga sering berk0ngsi video tutorial terperinci tentang penanaman dan penyelengg4raan tumbuhan eks0tik itu melalui saluran Y0uTubenya yang mempunyai hampir 9,000 pengikut.

Sejak penularan wab4k c0vld-19 pada 2020, Mangat juga mula melakukan kelas dalam talian untuk berk0ngsi ilmu tentang teknik penanaman dan penjagaan bonsai.

Sesi itu berh4rga Rs5,000 (RM279) bagi setiap peserta untuk satu kumpulan selama 15 hari dan sepanjang tempoh itu mereka hanya menumpukan pada k0nsep teori untuk 10 hari pertama.

Berikut antara petua untuk penjagaan bonsai menurut Mangat menerusi perk0ngsian di The Better India:

a. Tak perlu banyak air

Perlu diingat bahawa anda perlu menyiram air dalam kuantiti sedikit sahaja supaya ia tidak bertakung di dalam pasu atau bekas.

Anda perlu mengetahui keadaan cuaca untuk menentukan jumlah penyiraman bagi setiap bonsai.

Akar bonsai kecil dan jika terdapat genangan air dalam pasu, akarnya mula r0sak

b. Elakkan beri sebarang jenis baja kim1a; disyorkan menggunakan baja 0rganik dalam bonsai

c. Berhati-hati dengan per0sak dan penyak1t

Apabila dijaga dengan baik, ris1ko j4ngkitan pokok adalah minimum. Oleh itu, pastikan pokok anda ditanam dengan campuran tanah yang betul.

d. Guna wayar

Teknik pendawaian adalah paling disy0rkan untuk membentuk batang bonsai, tetapi ia sedikit rumit.

Namun teknik ini tidak akan menyebabkan ker0sakan pada pokok tetapi tetap perlu diper1ksa secara berkala.

e. Pilih tempat terbaik

Setiap spes1es memerlukan lokasi tertentu, kerana sesetengahnya lebih ‘suka’ cahaya matahari dan ada yang lebih suka bayangan separuh.

f. Selepas pindahkan pasu, tak perlu membaja kira-kira sebulan

Kemudian, anda boleh menyembur pada akar dan daun dengan baja berbentuk cecair pada waktu petang.

Sumber : mStar

Leave a Comment