Ebby Yus keluar h0spital, perlu jalani raw4tan susulan… Jantung bengk4k dan bacaan kreatinin buah p1nggang tinggi

KEADAAN kes1hatan pelak0n dan pelawak Ebby Yus semakin baik apabila dia dibenarkan pulang ke rumah setelah ditah4n di H0spital Kuala Lumpur (HKL) akibat masalah p4ru-p4ru berair pada 24 Disember lalu.

Bagaimanapun menurut Ebby Yus atau nama sebenarnya Muhammad Yunus Abdul Rashid, 56, dia perlu menjalani raw4tan susulan bagi penyak1t buah p1ngangg dan j4ntung.

“Alhamdulillah… tak ada apa pun yang perlu dib1mbangkan, sudah tiga hari saya keluar daripada h0spital.

“Masalah p4ru-p4ru saya dah 0kay, cuma perlu buat raw4tan susulan untuk penyak1t lain pula selepas ini.

“Saya kena buat scan sebab j4ntung saya mula membengk4k dan bacaan kreatinin buah p1nggang pun naik sedikit,” katanya kepada mStar.

553

Ebby bersyukur ramai rakan dan peminat yang mend0akan kes1hatannya.

Sebelum ini, Ebby menjadi antara artis yang terkesan tervk akibat banjir selepas rumahnya yang masih dalam proses pembinaan musn4h dibawa arus banjir di Hulu Langat, Selangor pada 18 Disember lalu.

Akibat daripada kejadian tersebut, Ebby terpaksa menanggung kerug1an mencecah hampir RM200,000.

Dalam pada itu ditanya tentang pr0ses pembersihan tapak rumahnya itu, pelak0n filem This Is Pilah ini berkata ia tergend4la kerana keadaan jalan yang tidak selam4t untuk dilalui oleh mana-mana kenderaan.

Kata Ebby, tanah di kawasan rumahnya perlu per1ksa semula kerana banyak perubahan yang telah berlaku selepas dilanda banjir.

“Saya tak boleh nak buat apa sangat di atas tanah rumah kerana terhak1s akibat daripada banjir. Nak kena ukur balik sebab strukturnya dah lari dan perlu tambak semula.

“Kalau ada rezeki selepas ini, memang saya nak bina semula rumah di atas tanah itu.

“Sekarang ini mereka kena betulkan keadaan sungai terlebih dahulu, kemudian baru la kenderaan boleh keluar dan masuk untuk pr0ses pembersihan kawasan rumah saya,” katanya.

IMG_20211226_093101

Keadaan rumah Ebby di Hulu Langat yang les4p akibat banjir.

Biarpun berkali-kali diuj1, Ebby tetap bersikap p0sitif dan menghargai rakan artis serta peminat yang mendoakannya.

“Terima kasih banyak-banyak kerana mendoakan, itu pun sudah dikira sebagai satu b4ntuan juga… syukur Alhamdulillah.

“Apabila ada kawan-kawan dan peminat yang bertanya khabar, pada saya itu semua satu semangat untuk menjadi lebih kuat selain daripada kuasa Allah,” katanya.

Ebby sebelum ini beberapa kali dimasukkan ke h0spital kerana penyak1t lemah j4ntung dan buah p1nggang yang dih1dapinya.

Pada Oktober lalu, dia mengalami ser4ngan j4ntung di atas kapal terbang ketika dalam perjalanan mengerjakan umrah di Makkah.

Sumber : mStar

Leave a Comment