“Peniaga Bungkvs Makanan Guna Paku Atau Stapler B0leh Didenda RM10K”

Sebelum ini tul4r berkenaan 1su makanan yang dibungkvs menggunakan paku sebagai pengikat agar makanan tersebut tidak terlerai.

1su ‘nasi paku’ mendapat perhatian ramai apabila dikatakan seorang kan4k-kanak tertel4n paku pada bungkusan tersebut, mengakibatkan kanak-kanak tersebut sak1t perut dan menang1s tidak berhenti.

Sehubungan dengan itu, Dr. Noor Hisham selaku Pengar4h Kes1hatan KKM telah mengeluarkan satu kenyataan akhbar untuk mengulas perihal tersebut.

Sumber: The Star

Kenyataan tersebut menyatakan di bawah Per4turan 37(2), pen1aga tidak dibenarkan menyimpan atau menggunakan apa-apa jenis bahan yang berbah4ya pada makanan yang diju4l, hingga boleh mended4hkan pelanggan kepada risik0 dari bahan tersebut.

‘Mengadu S4kit Perut & Men4ngis Tanpa Henti’ – Kanak-Kanak Terpaksa Jalani Pembed4han Segera Setelah Tertel4n ‘Paku’

Tambahnya lagi, di bawah Per4turan 36, Per4turan-Per4turan Kebers1han Makanan 2009 menyatakan pengendali makanan perlu memastikan pembungkusan makanan tersebut bebas daripada sebarang bentuk pencem4ran termasuklah bahan seperti paku.

KKM menasihatkan supaya pen1aga makanan agar tidak menggunakan bahan seperti paku, dawai k0kot dan seumpamanya pada pembungkvsan makanan kerana ianya boleh menyebabkan keceder4an yang ser1us sekiranya bahan tersebut termasuk dalam makanan dan ditel4n pengguna.”

Dalam kenyataan sama, Dr. Hisham turut menegaskan pen1aga yang menggunakan paku, dawai kok0t (stapler) atau bahan berbah4ya lain pada pembungkusan makanan mereka boleh did4kwa di mahk4mah.

Sumber: Gambar Hiasan

Jika pen1aga tersebut disabitkan kesal4han, maka hukvman dend4 tidak melebihi RM10,000, atau penj4ra tidak melebihi dua tahun, atau kedua-duanya boleh dikenakan.”

Hukvman yang lebih berat boleh dikenakan jika bahan berbah4ya itu ditemui dalam makanan.

Di bawah S33ksyen 13, Akt4 Makanan 1983, sesiapa yang menyedia atau menju4l apa-apa makanan yang di dalamnya mengandungi bahan yang memudar4tkan kesihatan adalah melakukan kesal4han.

Jika sabit kesal4han, boleh dijatuhi hukvman dend4 tidak melebihi RM100,000 atau penj4ra tidak melebihi sepuluh (10) tahun atau kedua-duanya.”

Banyak lagi kaedah yang boleh digunakan untuk membvngkus makanan. Boleh pakai getah, boleh pakai plastik pembalut.

Semoga k3s adik m4ngsa ‘nasi paku’ itu jadi pengajaran bukan saja untuk ibu bapa, tapi untuk pen1aga jugak, ya…

Sumber: KKM

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment