Tiada alasan, pengantin perempuan terkedv disuruh bersilat di majlis kawin sendiri… untung suami dapat teng0k sh0w percuma!

KEBIASAANNYA persembahan silat semb4h pengantin dilakukan oleh angg0ta lelaki.

Namun, sebuah majlis perkahwinan menampilkan kelainan apabila men0nj0lkan wanita sebagai ahli silat.

Tanpa dirancang, pengantin perempuan pula menerima kejvtan apabila ‘diminta’ untuk turut membuat persemb4han dan ia dilakukan dengan begitu kemas.

“Peniaga Bungkvs Makanan Guna Paku Atau Stapler B0leh Didenda RM10K”

Berk0ngsi pengalaman, pengant1n perempuan, Iffah Liyana Mohd Rizal berkata, dia dan suami bernikah pada 25 Disember lalu dan hari persandingan berlangsung hari sama.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Wanita berusia 25 tahun itu bagaimanapun t1dak meny4ngka dirinya akan terlibat dalam persemb4han silat sebagaimana dirancang oleh datuknya yang berusia 80an.

“Atuk pernah cakap sebelum ini nak adakan persemb4han silat pada majlis kahwin saya. Tapi saya tak tahu siapa yang akan buat s1lat.

“Saya sangka hanya ada persembahan k0mpang saja. Tapi memang betul-betul ada persemb4han silat di awal majlis sebelum berarak ke pelamin,” katanya kepada mStar.

pengantin perempuan silat 2

Iffah bersedia melakukan bunga silat.

Lebih mesra disapa Iffah atau Yana, dia mended4hkan datuknya merupakan guru silat dan berpengalaman dalam seni mempertah4nkan diri itu sejak zaman mudanya.

“Saya ingatkan ahli-ahli silat yang buat persemb4han adalah pelajar-pelajar atuk, tapi rupa-rupanya saudara-mara yang buat.

Penduduk gemp4r fen0mena luar biasa ‘hujan ikan’

“Sebelum ini juga ada makcik-makcik minta saya get ready untuk silat memandangkan saya juga berpengalaman belajar silat daripada atuk.

“Tapi saya tak nak orang luar tahu yang saya berkeb0lehan bersilat. Apatah lagi bersilat di majlis kahwin sendiri,” ujarnya yang berasal dari Melaka Tengah, Melaka.

pengantin perempuan silat 4

Iffah (dua, kanan) dan suami (dua, kiri) bernikah pada 25 Disember 2021.

Menurut anak kedua daripada empat beradik itu, paling tidak dis4ngka apabila dia ‘ditar1k’ bapa saudara yang memintanya untuk menyertai persembahan silat selepas acara ‘makan beradab’.

“Ingat saja menyakat, tapi rupa-rupanya betul mereka nak saya buka silat. Saya memang terkejvt, rasa m4lu pun ada. Dalam hati saya kata ‘Saya nak kena buat apa ni?’.

Salji melitupi Jabal Al-Lawz di Arab S4udi sekali lagi

“Tapi saya teruskan juga bersilat demi memenuhi permintaan ramai. Pada masa sama, saya terkenangkan atuk yang ajar saya selama ini,.

“Jika sebelum ini saya bersilat di acara atau majlis keluarga, kali ini lebih ramai teng0k. Tapi saya rasa lega dan gembira sangat sebab dapat menggembirakan atuk turunkan ilmu silat pada saya,” katanya yang mula belajar bersilat ketika tingkatan satu.

pengantin perempuan silat 3

Iffah dan suami diraikan begitu meriah.

Iffah yang merupakan pelajar Ijazah Sarjana Muda L0gistik di Malaysia University of Science and Technology (MUST) di Kota Damansara, Selangor turut bernasib baik kerana busana pengantin yang ditempahnya tidak begitu ketat untuk membuka silat.

“Baju tak ada masal4h, saya sendiri request baju ditempah l0nggar sebab nak pakai jangka panjang. Ini bukan baju sewa, sebaliknya milik saya sendiri.

Dua pas4ngan Raja Sehari riang ‘main’ banjir pakai baju sewa, ramai panas hat1 teng0k… fikir n4sib butik pengantin!

“Walaupun berpengalaman, nerv0us tetap ada sebab suami sebelum ini hanya dengar cerita saya pandai bersilat tapi tak pernah tunjuk. Akhirnya di hari kahwin kami, suami dapat juga teng0k saya beraks1,” ujarnya secara berselor0h.

Sumber : mStar

Leave a Comment