Percutian 10 sekawan di Pulau Pangk0r bertukar ‘ser4m’ gara-gara se0rang pakcik, pintu van sewa terbuka sendiri

PERCUTIAN bersama rakan-rakan pastinya menyeron0kkan.

Namun sekumpulan rakan merasai pengalaman yang tidak disangka-sangka ketika bercuti sempena sambutan tahun baharu.

Berk0ngsi pengalaman, Nurul Farah Husna Idrus berkata, dia bersama sembilan rakan bercuti di Pulau Pangk0r, Perak, pada hujung minggu lalu.

Lebih mesra disapa Farah, katanya, jumlah yang ramai menyebabkan mereka memerlukan sebuah van untuk bersiar-siar di sekitar pulau sepanjang percutian tiga hari dan dua malam itu.

“Kami naik feri ke Pulau Pangk0r dan setibanya di jeti, ramai 0rang macam ej3n tanya kami nak pergi mana. Ada se0rang pakcik ni katanya ada van.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Pakcik tu hantar kami menggunakan van dia, walaupun tak ada airc0nd tapi el0k je,” katanya kepada mStar.

Gad1s berusia 23 tahun itu berkata, mereka kemudian menghubungi semula pakcik berkenaan berikutan cuaca hujan menyukarkan pergerakan sekiranya menyewa mot0sikal.

“Antara kami ada yang sudah berkahwin dan bawa seorang anak berusia lebih setahun. Kami fikir nak sewa van sebab lebih selesa, jadi kami call pakcik tu.

“Dia kata ada satu van ada airc0nd dan satu tak ada airc0nd, dengan kadar sewa masing-masing RM200 dan RM120 sehari,” ujarnya yang berasal dari Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

van sewa 2

Farah (kiri) bersama rakan-rakan di Pulau Pangkor.

Namun kata Farah, pakcik berkenaan memaklumkan semula bahawa hanya van tanpa pendingin hawa saja yang tersedia untuk digunakan.

“Kami pun tempah last minute dan tak ada pilihan lain sebab banyak tempat dah habis ditempah, jadi terima sajalah tanpa teng0k gambar van yang dicadangkan.

“Pakcik tu hantar van kira-kira lima minit kemudian. Tengok luar van macam okay. Tapi bila masuk… ya Allah, tak tahu nak cakap macam mana perasaan kami masa tu.

“Sudahlah airc0nd tak ada, dengan tempat duduk jenis kain yang lembab dan bau kepa4m. Radio pun tak ada,” ujar anak sulung daripada tiga beradik itu dengan nada kecew4.

van sewa 3

Farah berk0ngsi pengalaman yang tidak dapat dilupakan ketika bercuti.

Menurut Farah, apa yang lebih memb1mbangkan apabila wiper van dan tali pinggang kesel4matan tidak berfungsi.

“Pakcik tu bagi kain sebagai ganti wiper untuk lap cermin van bila hujan. Dia cakap pintu kat tempat duduk penumpang hadapan susah sikit nak tutup, dan kebetulan saya duduk di situ.

“Sebenarnya memang susah tutvp. Sepanjang perjalanan, saya pegang je pintu t4kut terbuka. Bila dah sampai kedai makan, tak sempat buka pintu dah terbuka sendiri,” tambahnya.

Walaupun van yang disewa bermas4lah, kata Farah, mereka bagaimanapun tidak bercadang untuk meng4du kepada pakcik berusia 50an itu, apatah lagi meminta bay4ran balik.

“Nak meng4du kat pakcik tu, tapi teng0k muka dia jadi kas1han. Plan nak pergi makan malam jauh sikit di Telok Nipah pun tak jadi sebab van bermas4lah dengan cuaca hujan.

“Sudahnya kami makan kat kedai berdekatan dengan hotel. Kawan dengan anak kecilnya duduk di bilik saja. Tak sampai separuh hari pun kami guna van tu,” katanya sambil menambah mereka kemudian memutvskan untuk menghantar semula van berkenaan dan menyewa motosikal keesokan hari.

van sewa 4

Farah dan rakan-rakan mengambil keputusan untuk menyewa motosikal selepas ins1den van sewa.

Menyifatkan pengalaman itu sebagai ‘menyer4mkan’, Farah yang merupakan perunding ju4lan di sebuah kedai barangan sukan menegaskan dia tidak menyal4hkan mana-mana pihak.

“Kami pun ada silap sebab tak buat survey lebih awal dan tempah van last minute. Alhamdulillah kami selamat, cuma rasa ser4m nak naik van tu… satu pengalaman yang tidak dapat dilupakan.

“Nasihat kami kalau nak sewa kenderaan di destinasi, pastikan periksa dulu termasuk baca rev1u… tengok keadaan kereta macam mana kerana apa yang lebih penting adalah keselam4tan kita selain keselesaan ketika bercuti,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment