Pengguna perlu bersedia, h4rga ayam, telur dij4ngka meningkat – Nanta Linggi

PENGGUNA perlu bersedia akan kemungk1nan berlakunya peningkatan h4rga siling ayam segar dan telur sejurus Skim Harga Maks1mum Keluarga Malaysia (SHMKM), tamat Februari ini.

Menteri Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP), Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata ini kerana ramai pentern4k ayam dibeb4ni dengan kenaikan k0s 0perasi dan makanan haiwan imp0rt.

Namun begitu, Nanta memberi jam1nan bahawa kadar kenaikan h4rga tidak akan membeb4nkan rakyat Malaysia, sambil berkata kementerian sedang mencari mekan1sme terbaik dengan kerjasama Kementerian Pertanian dan Industri Makanan untuk menstab1lkan harga runcit makanan.

“Sekarang h4rga siling ayam sehingga 4 Feb ini ialah RM9.10 sekilogram dalam kalangan pen1aga runcit dan sebab itu pada Khamis (6 Jan), kami membincangkan sebab-sebab yang menyebabkan k0s 0perasi membabitkan pentern4k ayam meningkat,” katanya.

Nanta bercakap kepada pemberita selepas menemui m4ngsa banjir di pusat penempatan sementara (PPS) Sungai Rambai di sebuah sekolah berhampiran pada Jumaat (7 Jan).

Nanta berkata sebarang keputusan yang dibuat oleh p1hak berku4sa akan mengambil kira 1su yang dihadapi bukan sahaja oleh rakyat Malaysia, tetapi juga pentern4k ayam.

“Jika mereka tidak dapat meneruskan 0perasi mereka, kita mungkin kehab1san bekalan makanan.

“Jadi, kita mesti peka dan saya ingin mer4yu kepada rakyat Malaysia untuk memahami situasi itu,” katanya.

Sebagai sebahagian daripada usaha Putrajaya untuk menstabilkan h4rga barangan keperluan, ia melancarkan Skim Kawalan H4rga Maks1mum Keluarga Malaysia pada 7 Dis tahun lepas.

Skim itu, yang mengenakan kawalan h4rga ke atas barangan keperluan harian termasuk ayam, telur dan sayur-sayuran, telah dilanjutkan sehingga 4 Feb tahun ini. – The Star

Sumber : mStar

Leave a Comment