Tersent4k kata-kata adik, wanita lel0ng barang kumpul dana bantu m4ngsa banjir… hikmah sedekah, insan istimewa kembali ke pangkuan keluarga

BUKAN wakil rakyat atau orang terken4l, namun sikap prihatin dengan nasib m4ngsa banjir membuatkan wanita ini tetap mahu tampil menyampaikan sumbangan.

Menggunakan wang hasil ju4lan b1snesnya dan dana yang disumbangkan oleh kenalan, wanita ini membel1 pelbagai barangan kelengkapan rumah untuk disumbangkan kepada m4ngsa banjir di sekitar tempat tinggalnya iaitu Temerl0h, Chenor, Mentakab dan Lanchang di Pahang.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, wanita bernama Suriani Basar berkata hatinya terdetik untuk berk0ngsi rezeki kerana dipeng4ruhi oleh tindakan salah seorang adiknya.

“Sebenarnya saya hanya pen1aga biasa, bukan NGO atau persatuan. Saya buat b1snes kecil-kecilan bern1aga pelbagai barangan kelengkapan rumah, pinggan mangkuk, cadar, sejadah dan lain-lain bersama adik-beradik dan team.

“Sebelum ini saya tak pernah pun buat sumbangan kepada m4ngsa banjir. Nak dijadikan cerita, tempat saya tinggal iaitu Temerloh dil4nda banjir besar. Alhamdulillah, rumah saya selamat tapi hampir-hampir juga air nak naik.

“Bila banjir besar, jalan utama terputvs hubungan jadi banyak kawasan tak dapat b4ntuan. Seorang adik saya minta duit, katanya nak bel1 makanan untuk diagih di pusat pem1ndahan sementara (PPS). Dia bel1 roti, air mineral dan air kotak.

sedekah 2

M4ngsa banjir mengambil dapur memasak yang disumbangkan secara percuma oleh Suriani.

“Hari kedua pun sama, dia minta lagi duit. Katanya, dia rasa satu kepuasan bila dapat memb4ntu. Kata-kata itu buat saya tersent4k. Saya terfikir, saya buat b1snes, jadi apa salahnya bersedekah… pasti Allah akan gandakan rezeki.

“Sebelum ini bila saya buat live untuk ju4l barangan, tak sampai 100 orang pun yang j0in. Tapi hari pertama selepas adik saya sedekah tu, orang yang j0in live saya cecah 400. Sampai habis barang-barang,” ujar wanita berusia 29 tahun ini.

Menurut Suriani, sambutan hebat yang diterima ketika sesi live sebelum itu membuatkannya semakin berk0bar-k0bar untuk menggerakkan inisiatif sendiri di mana wang terkumpul hasil ju4lannya akan digunakan untuk disalurkan kepada m4ngsa-m4ngsa banjir.

sedekah 3

Tikar getah, kipas duduk dan periuk nasi elektrik juga antara barangan yang disumbangkan oleh Suriani.

“Masa awal-awal live dulu, ketika itu banjir baru naik. Saya cepat-cepat buat live sebab b1mbang lot rumah yang disewa untuk simpan stok barang ju4lan dinaiki air.

“Saya lepaskan barang-barang bawah h4rga m0dal sebab nak cepat c0llect d4na dan b1mbang air naik. Saya beritahu dalam live, saya nak cari dana untuk m4ngsa banjir dan wang hasil ju4lan akan digunakan untuk bel1 pelbagai barangan untuk disumbangkan. Alhamdulillah sambutan menggalakkan.

“Jadi wang hasil ju4lan itu dicampur dengan sumbangan kenalan, saya bel1 pelbagai barangan seperti tikar, barang elektrik, toto, dapur memasak dan sebagainya.

“Selepas banjir surut, barang-barang ini yang mereka perlukan. Lagipun dah ramai sumbangkan makanan. Team saya hantar sendiri di rumah-rumah m4ngsa banjir,” ujar ibu kepada dua orang cahaya mata ini.

Tambah Suriani, b4ntuan yang disalurkan setakat ini merangkumi tiga peringkat, dengan yang pertama dan kedua, mereka menghantar sendiri ke rumah m4ngsa banjir.

“Untuk batch pertama, sebanyak 37 periuk nasi elektrik dan 18 kipas duduk disumbangkan. Untuk batch kedua, kami bel1 63 heater dan 16 periuk nasi elektrik.

“Untuk batch ketiga pula, kami beli 68 set dapur memasak dan saya juga war-warkan di media sos1al, siapa memerlukan, sila datang ambil di st0kis saya.

“Kali ini kami tak hantar sebab kami t4kut kawasan yang kami pergi tu dah dapat b4ntuan. Jadi, siapa yang memerlukan bolehlah ambil di st0kis saya.

“Kesemua barangan elektrik dan barangan kelengkapan ini saya bel1 secara borong dari Kuala Lumpur,” ujarnya.

sedekah 4

Team Suriani juga ‘turun padang’ menghantar barangan untuk disumbangkan ke rumah m4ngsa banjir.

Gembira dapat bersama-sama meringankan beb4nan yang ditanggung m4ngsa banjir, wanita ini berkata dia terharu apabila secara tiba-tiba menerima mesej daripada orang tak dikenali yang mengucapkan terima kasih atas apa yang dilakukannya.

“Saya cuba letakkan diri saya di tempat mereka. Kalau Tuhan uj1 aku, mungkin aku j4tuh terduduk. Disebabkan itu juga membuatkan hati terjent1k.

“Orang kata sedekah ini pembuka rezeki. Alhamdulillah, tanpa dis4ngka-s4ngka, tiga hari lalu, kami sekeluarga dapat perkhabaran gembira. Suami saya yang bekerja di J0hor Bharu sebagai penjawat awam, akhirnya berjaya ditukarkan ke Temerloh.

“Permoh0nan pertukaran sebelum ini banyak kali kena rej3ct, namun kali ini Allah makbulkan. Saya bersyukur sangat sebab kami PJJ, kini suami kembali bersama keluarga.

“Saya memang percaya dengan ku4sa sedekah. Allah pasti akan beri g4njaran. Kalau bukan di sini, pasti ada ganjaran di sana kelak,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment