Pakai baju kurung untuk mendaki, pendaki Sabah ini pern4h takluk Gunung Kinabalu dan berhasrat untuk sampai ke puncak Everest kelak

KOTA KINABALU: Aktiviti pendakian bukanlah sesuatu yang baru malah akt1viti lasak seperti sangat digemari ramai walau di mana mereka berada. Ada yang sanggup berhabis ratusan malah r1buan ringgit untuk membel1 segala kelangkapan dan peralatan termasuk pakaian yang sesuai dan selesa untuk dipakai ketika mendaki.

Ketika 0rang memilih memakai baju dan seluar yang tahan lasak dan selesa, wanita ini sebaliknya memilih untuk menggunakan baju kurung setiap kali dia melakukan akt1viti pendakian.

Hadinah Inah Basinau, 41, yang merupakan anak kelah1ran Sabah itu dikatakan lebih selesa mengenakan set baju kurung berbanding memakai baju dan seluar.

Menurutnya dia sering kali dinasihatkan p1hak yang bertanggungjawab di tempat pendakian untuk menggunakan pakaian yang sesuai. Menurut mereka baju kurung hijau yang dipakainya t1dak sesuai untuk melakukan aktiviti seperti itu tetapi wanita ini tetap meyakinkan mereka bahawa dia boleh melakukannya.

Mungkin ramai yang t1dak percaya bahawa wanita ini sudah mula mendak1 dengan menggunakan baju kurung sejak tahun 2016 lagi.

Menurutnya dia t1ada sebab khusus untuk menggunakan baju kurung bahkan pemakaiannya lebih dilihat dari sudut cabaran kepada dirinya sendiri dan kini baju kurung telah menjadi ‘trademark’ buatnya.

“Memakai baju kurung membantu saya bernaf4s lebih baik dan lebih teratur kerana saya mempunyai kelajuan yang k0nsisten dan tidak mem4ksa diri saya untuk melebihi had saya.

“Sehingga kini, saya telah mendaki lebih daripada 30 kali termasuk bukit dan gunung di Sabah, Bukit Gasing di semenanjung Malaysia, puncak Penawangan di Ind0nes1a untuk Cabaran 20 Hike, dan Gunung Silipat di Tha1land antara lain,” katanya lagi.

Kakitangan ker4jaan yang bekerja dengan Jabatan Kes1hatan Sabah itu juga pernah sampai ke puncak Gunung Kinabalu dengan berbaju kurung buat kali pertama pada 31 Jan 2018 dan baru-baru ini dia telah menakluki Gurkha Hut.

P0ndok buatan manusia itu terletak di seberang puncak Oyayubi setinggi 4,000m di rabung barat Gunung Kinabalu. Untuk naik ke sana dia mengambil masa tambahan dari Low’s Peak.

Dia menyifatkan pengalaman mendaki ke Gurkha Hut merupakan sebuah pendakian yang lebih suk4r kerana dia terpaksa menahan kesejvkan selama kira-kira 10 jam dari Timp0hon Gate bermula pada pukul 10 pagi.

“Disebabkan cuaca buruvk dan hujan, ia menjadi lebih sejuk dan permukaan batu licin, justeru saya perlu lebih berhati-hati untuk berjalan kerana keadaan gelap di mana kami hanya mempunyai lampu suluh sebagai sumber cahaya.

Hadinah berkata dia akan mendaki Gunung Queshan di Ta1wan pada tahun ini dan berharap dapat menakluk Gunung Everest pada masa hadapan.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment