Saintis kaji m1steri puluhan mum1a kanak-kanak di Sicily

SICILY, ITALI – Sekumpulan sa1ntis bakal melaksanakan satu m1si bagi memb0ngkar m1steri berpuluh-puluh mum1a kanak-kanak yang tertanam di dalam sebuah makam bawah tanah di Sicily, Itali, lap0r akhbar The Sun kelmarin.

Menerusi m1si tersebut, sebahagian daripada 163 mum1a kanak-kanak yang terkubvr di Capuchin Catac0mbs, Palerm0 itu  akan dikaji menggunakan tekn0logi X-ray.

Ia adalah antara 1,284 mum1a semula jadi dan separa rangka yang disusun di sepanjang kubvr dan bilik bawah tanah  itu dari era sehingga 1590-an.

Kanak-kanak tersebut dipercayai m4ti sekitar tahun 1787 dan 1880, namun hanya sedikit maklumat diperoleh mengenai siapa dan bagaimana mereka meningg4l dunia.

Menurut salah seorang penyel1dik berkenaan, Dr. Kirsty Squires, kaj1an dua tahun yang akan bermula minggu depan itu akan meny1asat mengenai identiti dan tahap kes1hatan serta penyak1t dialami 41 mum1a tersebut.

“Kami ingin memahami dengan lebih lanjut mengenai kes1hatan dan perkembangan kanak-kanak yang may4tnya diproses menjadi mum1a.

“Kami tahu bahawa mereka berasal daripada keluarga kelas pertengahan, namun tidak mengetahui sekiranya mereka ada mengh1dap penyak1t tertentu atau mengalami pertumbuhan terb4ntut,” katanya.

Tambah Squires, proses menjadikan m4yat sebagai mum1a di makam   tersebut merupakan petunjuk bagi kekayaan dan kecangg1han.

“Ia dilakukan bagi mengekalkan pes0na sos1al selepas seseorang itu m4ti,” jelasnya.

Menerusi kaj1an tersebut, Squires dan pasukannya akan merak4m beratus-ratus imej mum1a kanak-kanak tersebut menggunakan pengimbas X-ray.

Ia kemudian dapat menentukan jant1na, usia serta bukti bagi sebarang kecac4tan pertumbuhan, tr4uma atau penyak1t yang dialami mereka.

Capuchin Catac0mbs merupakan lokasi menempatkan koleksi mum1a terbesar di Eropah. Meskipun banyak m4yat di situ ditemui dalam keadaan hanya tinggal tul4ng, namun sebilangan lagi  berada dalam keadaan baik termasuk kul1t, rambut dan pakaian. – AGENSI

Sumber  Kosmo

Leave a Comment