32 saintis sertai m1si s1asat pencairan ‘Glasier K1amat’

SANTIAG0, CHILE– Seramai 32 saintis kelmarin dihantar untuk memulakan m1si di atas sebuah kapal penyel1dikan Amerika Syarikat (AS) selama lebih dua bulan untuk meny1asat kawasan utama pencairan glas1er Thwaites di Benua Antartika, lap0r akhbar New Y0rk Post.

Pencairan pantas dilihat berlaku pada kawasan Glasier Thwaites yang menghadap Laut Amundsen dengan p0tensi keh1langan sejumlah besar b0ngkah ais disebabkan air laut yang semakin pan4s.

Sumber : Wikipedia

Glasier bersaiz menyamai negeri Fl0rida itu digel4r ‘Glasier K1amat’ kerana memiliki bilangan b0ngkah ais yang banyak serta memberi anc4man kepada peningkatan paras laut dunia melebihi 65 sentimeter selama beratus-ratus tahun.

AS dan Britain bersama-sama menjalankan m1si yang memakan bel4nja sekitar AS$50 juta (RM210.13 juta) untuk mengkaj1nya melalui jalan darat dan laut.

Thwaites dilap0rkan berada di bahagian barat Antartika dan menganjur ke laut.

Sumber : Thwaites

“Thwaites adalah sebab utama kita tidak mempunyai kepastian berkenaan unjuran kena1kan paras laut pada masa depan kerana ia berada di kawasan sangat terpenc1l dan sukar untuk dicapai,’’ jelas kenyataan Anna Wahlin yang merupakan ahli 0seanografi dari Universiti Gothenburg di Sweden kelmarin.

Temu bual itu diadakan dari Kapal Penyel1dikan Nathaniel B. Palmer yang dijadual meningg4lkan pelabuhan di Chile beberapa jam kemudian.

Thwaites menggugvrkan kira-kira 50 bili0n tan ais ke dalam laut dalam masa setahun. – Agensi

Video :

Sumber : Thwaites

Sumber : kosmo

Leave a Comment