Tak kisah buat kerja lelaki, mak pun 0kay je… gadis lengkap helmet, apron berani mesin rumput, bancuh simen pun pernah!

MASYARAKAT umum sering kal1 meletakkan label pada satu-satu pekerjaan.

Memasak, mengemas, mencuci ini pekerjaan wanita, manakala kerja-kerja lain yang dilihat lebih berat pula merupakan kerja bagi gol0ngan lelaki.

Hakikatnya, tak kira apa pun tug4sannya, ia b0leh dilakukan baik gol0ngan hawa mahupun adam.

Bagi, Noor Saadah Hussain, 27, seberat mana pun tug4san tersebut, dia akan cuba untuk melaksanakannya supaya p1hak lain tidak akan terbeb4n dengan tanggungjawab terbabit.

“Rumput tu kalau tunggu keaja1ban memang tutup rumah la, fine, tak apa saya buat sendiri,” tulisnya, berserta vide0 dia sedang mem0t0ng rumput.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Gelagat Saadah atau Nor sedaya upaya cuba melindungi diri dengan mengenakan helmet serta apr0n sebelum memulakan upacara mem0t0ng rumput di kawasan rumahnya di Pendang, Kedah menggel1kan hati warga maya.

“Kau kak dengan helmet, dengan apr0n kedai t0myam, haha.. be happy with y0ur life (bergembira dengan hidup anda),” k0men seorang netizen.

Graduan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang arkitektur landskap ini berkata, video tersebut dirakam rakannya pada 3 Januari lepas.

Meng4kui t4kut unuk mengendalikan alat pemot0ng rumput tersebut pada mulanya, dia kini semakin yakin untuk melakukan tug4san tersebut secara rutin.

“Mula-mula t4kut juga sebab tu saya pakai mata mesin yang jenis bertali, saya tak berani lagi pakai jenis mata besi, saya t4kut batu kena mata dan muka, sebab tu juga saya pakai helmet dengan apr0n sebab t4kut rumput kena pada baju nanti susah cuci.

“Mula-mula dulu mungkin ia satu pengalaman baru, sekarang mesin rumput ni dah jadi rutin saya dua kali setahun, pada saya ia satu perkara yang ser0n0k walaupun pun sak1t juga bahu dan ket4r-ket4r juga tangan buat kerja ni,” katanya anak ketiga dari empat beradik iaitu dua laki dan dua perempuan.

N00r Saadah (dua dari kiri) bersama keluarganya.

Kata Nor, dua beradik lelakinya kini sedang melanjutkan pelajaran ke universiti, manakala ayahnya sudah meningg4l dun1a kira-kira 10 tahun lepas.

Selain memot0ng rumput, Nor juga arif melakukan tugasan lain yang sering dianggap kerja gol0ngan lelaki.

Falsafah yang dipegangnya adalah “selagi mampu buat sendiri, jangan menyus4hkan orang lain”.

“Selagi boleh buat, saya buat je, kalau tukar gas naik mot0sikal tu memang selalu sangat, pernah juga bancuh simen sendiri sebab masa tu nak tambah kaki lima rumah.

“Saya dah biasa buat kerja-kerja macam ni, baik saya buat sendiri sebab saya t4kut saya akan menyus4hkan orang lain,” katanya yang menju4l m1ang kham atau colek kaduk secara kecil-kecilan di Sh0pee.

Noor Saadah tidak kisah melakukan kerja berat.

Kata Nor, ibu juga tidak kisah, malah ser0nok melihat kesanggupannya melakukan tugasan tersebut.

“Mak 0kay je, dia ser0nok lagi ada la, ada orang yang b0leh diharapkan sebab dia se0rang sahaja dekat rumah kalau kami semua dekat universiti dulu.

“Jadi bila saya balik kadang tu cuti semester dulu saya tol0ng dia mesin-mesin semua tu, dia akan gembira,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment