Bah4ya Sengkenit ‘Bergayut’ di Kel0pak Mata, Mujur Teknik Pantas Ibu Ni Berjaya Selam4tkan Anak!

Ser4ngga kecil seperti kutu bab1 atau sengkenit ini walaupun nampak kecil, hati-hati ia boleh mengundang bah4ya besar tambahan pula kepada anak kita yang tak tahu apa-apa.

Jika sebelum ini tul4r kisah seorang budak perempuan menanggung kesak1tan akibat sengkenit berumah dalam telinganya, kali ini v1ral pula di TikT0k mengenai seorang budak lelaki apabila sengkenit dilihat ‘berg4yut’ di kel0pak matanya.

“Haiwan tu dah kenyang melekat di m4ta”

Menerusi perk0ngsian vide0 Noramanina Mohd Zulkifli, dapat dilihat dia bertindak pantas dengan menggunakan pelbagai jenis petua dalam mengeluarkan sengkenit tersebut dari kel0pak mata anaknya.

@deqna_24

pirah dalam mata🥺ingatkan bengkak biasa sekali buka mata 😱😱

♬ Oh No – Kreepa

Menurut mStar, N0ramanina berkata semuanya bermula apabila dia menyedari m4ta anak sulungnya berusia 6 tahun itu berair.

“Saya langsung tak nampak apa-apa yang 4neh. Anak saya, Aqil, pun tak beritahu bahagian matanya berasa sak1t atau tak selesa.

“Ketika saya keluar ke kl1nik sebentar menghantar datuknya dapatkan raw4tan 4sma, tiba-tiba saya dapat panggilan daripada adik. Dia kata pada mata Aqil ada benda hitam.

“Selepas pulang ke rumah, saya belek mata Aqil. Rupanya ada seekor sengkenit atau kami di sini panggil ‘p1rah’. Haiwan tu dah kenyang melekat di mat4nya. Memang kena ‘kelepet’ matanya sikit, baru nampak.

“Tak tahulah berapa lama sengkenit itu berg4yut di mata Aqil,” jelasnya.

Sumber: TikT0k

Guna petua air temb4kau & sapu minyak mustajab

Menceritakan lanjut cara dia mengeluarkan sengkenit itu dari mat4nya anaknya, Noramanina berkata dia segera menyapu bahagian mata kiri anaknya dengan air temb4kau bertujuan membuatkan serangga itu j4tuh.

Namun tekn1k itu tak menjadi lalu dia sapu pula Minyak Mustajab dan akhirnya haiwan itu ‘lurvh’ sendiri daripada kel0pak mata anaknya.

Tiba-tiba keluar pula dar4h daripada bekas gig1tan serangga itu. Pan1k dan b1mbang jangk1tan kum4n, saya segera bawa Aqil klin1k,” katanya.

Sumber: mStar

Namun mujurlah d0ktor mengatakan tiada apa keceder4an ser1us pada mat4 anaknya dan memuj1nya kerana pantas bertindak.

“D0ktor cuci bahagian luk4 tu beritahu, tiada kaki atau seng4t sengkenit yang tertinggal di mata Aqil. Doktor kata kalau lambat, memang bahaya. Mata boleh buta kalau sengkenit tu berak atau beranak pula,” jelasnya lagi.

Mujurlah semuanya baik-baik saja. Diharapkan ibu bapa kat luar sana kalau anak mengadu sakit atau kelihatan lain dari kebiasaan, cepat-cepatlah periksa sebab bimbang perkara macam ni berlaku.

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment