Mural bawah tanah yang men4kjubkan berusia ratusan tahun ditemui di wilayah Shanxi, China

Sehingga hari ini masih banyak khaz4nah dunia yang masih tersimpan di dalam bumi. Saban ketika ada sahaja penemuan-penemuan bersejarah yang meng4gumkan ditemui di seluruh pelos0k dunia. Setiap penemuan pastinya mempunyai kisah serta sejarahnya yang tersendiri dan pastinya apa sahaja yang ditemui ialah sesuatu yang sangat penting dan berh4rga buat peradaban dunia.

Tahun lalu, dunia sekali lagi menyaks1kan sebuah penemuan khazanah yang cukup lu4r biasa ditemukan dan kali ini ia berlaku di China.

Apa yang ditemukan adalah sebuah tapak di mana terdapat beberapa buah bilik yang kelihatan seperti mak4m sebuah keluarga kerana bentuknya yang sama. Apa yang lebih menarik terdapat lukisan mural yang cantik dan masih el0k dan selepas diteliti pakar mendapati bahawa mak4m dan mural tersebut mungkin dibina sejak ratusan tahun yang lalu.

Mural pada makam tersebut dilihat masih baik dan terpelihara. Ia memaparkan garis-garis yang sangat terper1nci, memiliki warna yang terang yang memenuhi ciri-ciri lukisan semasa zaman purb4 di China.

Menurut berita tempatan Xinhua, Mak4m itu ditemui di wilayah Shanxi di tengah Ch1na dan kawasan itu ditemui semasa pembinaan jalan raya pada 2021.

Tiga bilik pengebum1an itu dipercayai mula dibina sejak zaman dinasti Ming (1368-1644). Walaupun dua daripada bilik itu masih terpelihara dengan baik terdapat satu bumbung yang telah runtvh sehingga meningg4lkan hanya sebahagian daripada mural.

Kedua-dua mak4m yang terpelihara dengan baik adalah serupa antara satu sama lain, dengan imej bunga, matahari, bulan, burung dan lain-lain imej.

Dalam satu gambar, kita dapat melihat dua adeg4n yang kelihatan menunjukkan se0rang lelaki sedang berdiri di sebelah pok0k yang dicat dengan gaya masyarakat China kun0.

Struktur dan persamaan menunjukkan bahawa bilik itu adalah makam keluarga, dan ahli arke0l0gi juga menemui bangunan istiadat di tapak tersebut. Para saintis juga menemui syiling tembaga, cermin tembaga dan seramik.

Menurut media yang terlibat ahli arke0logi China memulakan 2022 dengan mengumumkan penemuan beberapa mak4m di wilayah Henan di tengah China yang bermula pada Zaman Negari-negari Berper4ng (Warring States Peri0d) iaitu pada 475-221 SM.

Mak4m tersebut dipercayai merupakan sebahagian daripada tanah perkubvran kerana ia tersusun rapi. Ahli arkeologi telah menggali 100 mak4m dan menemui l0nceng emas yang dianggap sangat menarik.

Antara penemuan lain ialah ‘Thirteen T0mbs’ yang dibina pada dinasti Ming, iaitu makam paling terkenal dari era itu yang merupakan tempat berehat bagi banyak maharaja dari dinasti itu. Kesemua itu terletak di pinggir bandar berhampiran Beijing.

Tempat itu dipercayai dipilih oleh Maharaja Y0ngle yang memerintah dari tahun 1402-1424 dan terkenal dengan kekej4mannya dalam mengejar ku4sa dan kemuliaan. Antara binaan yang paling terken4l ketika zaman pemerintahannya ialah F0rbidden City (Kota Lar4ngan) yang siap dibina pada tahun 1420.

Lembah ‘Thirteen T0mbs’ dikatakan mempunyai feng shui yang baik dan Maharaja Y0ngle telah membina sebuah mak4m di kawasan itu, yang terletak betul-betul di kaki banjaran gunung Jondu.

Sebagai tempat peristirahatan maharaja, mak4m-mak4m itu dipelihara baik dengan menampilkan seni bina zaman Ming. 0bjek lain yang turut dipelihara ialah seperti patung-patung, artifak seperti mahk0ta emas, barang kemas dan barangan harian maharaja, seperti bekas wa1n yang diperbuat daripada emas.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment