Michael Ang menyanyi sebab depres1, tidak kisah dikr1tik

TERKENAL dengan kelantangan ketika mengkr1tik, siapa yang tidak kenal ‘mulut’ pengarah dan pr0duser terkenal Michael Ang.

Setiap kata-kata yang keluar dari mulutnya ibarat ‘pet1r’ sehingga boleh membuatkan telinga yang mendengarnya bernan4h.

Individu yang berhati r4puh mungkin akan mudah terasa jika mendengar kata-kata yang meluncur di bibirnya.

Biarpun ‘ped4s’ untuk ditel4n, namun adakalanya, apa yang dikatakan Michael ada juga l0giknya berdasarkan pendapat per1badi.

Bagi Michael, dia cuma mahu menjadi diri sendiri dan lebih selesa bersikap berterus-terang kalau merasakan apa yang dilihat dan didengar itu tidak kena di matanya.

Bahkan, pemilik nama lengkap Michael Ang Hai Swee itu sendiri meng4kui dia tidak kisah jika dikr1tik kerana berpendapat perkara tersebut adalah hak untuk seseorang itu bersuara dan memberikan pandangan.

PENGARAH dan pr0duser berusia 45 tahun ini bersedia andai dikr1tik kerana merasakan masyarakat mempunyai hak dan kebebasan untuk bersuara.

Silakan kr1tik

Buktinya, Michael baru-baru ini melancarkan single sulungnya yang berjudul Cinta Atau Pr0pa. Percubaan ‘berani m4ti’ tersebut dilihat sebagai salah satu bukti bahawa lelaki berb4ngsa C1na itu sudah bersedia untuk berdepan dengan sebarang kr1tikan.

“Orang ada hak untuk mengkr1tik. Saya tidak kisah pun sebenarnya sebab media sos1al bukanlah kehidupan sebenar. Saya juga banyak mengkr1tik. Kalau saya dengar seseorang penyanyi itu menyanyi tidak sedap, saya akan kr1tik terutama ketika pertandingan. Saya hanya kr1tik penyanyi yang memasuki pertandingan.

“Saya tidak pernah kr1tik tentang lagu jika seseorang artis itu mengeluarkan lagu baharu. Sama juga kalau saya buat drama dan orang kr1tik drama saya. Saya tidak boleh mar4h dan tidak pernah mar4h sebab itu hak mereka (penonton).

“Jadi bila saya mengambil keputusan untuk keluarkan lagu, saya kena bersedia dan terima kr1tikan orang,” katanya.

Berk0ngsi kepada Hib Glam, Michael yang ditemui ketika majlis pelancaran lagu Cinta Atau Pr0pa secara virtual mended4hkan bahawa dia tekad untuk merakamkan single tersebut ketika mengalami depres1.

MICHAEL ANG menganggap suaranya tidaklah begitu tervk ketika menyanyi sehingga boleh membuatkan orang ramai termunt4h ketika mendengarnya.
– INDIGITAL MUSIC

Depres1

Ujar Michael, dia ditawarkan 0leh pihak Indigital Music pada tahun lalu untuk merakamkan sebuah lagu ketika dirinya bergelut dengan depres1.

“Ketika ditanya, saya terus kata ‘ya’ sebab sedang mengalami depres1 selain ingin mencuba sesuatu yang baharu.

“Saya tertek4n sebab alami mas4lah dengan orang yang saya sayang, orang yang t1kam saya dari belakang selain mas4lah kerja sehingga membuatkan saya tertek4n,” jelasnya.

Kata pengarah drama The Hotel itu lagi, sebelum ini dia sudah melakukan pelbagai perkara termasuk berlakon, mengarah, menulis skrip, memasak dan menjadi penerbit.

Hanya ada tiga perkara lagi yang belum dia lakukan iaitu menyanyi, menulis lagu dan menulis lirik.

“Saya pernah cakap pada diri sendiri sebelum ini bahawa menyanyi adalah satu-satunya perkara yang saya tidak akan buat kerana langsung tidak yakin dengan suara sendiri.

“Tapi nampaknya sekarang hanya tinggal dua lagi perkara yang saya ingin buat (tulis lagu dan lirik),” ujarnya.

Menyedari dirinya mengalami tek4nan perasaan, Michael tidak berlengah bertemu dengan pakar kes1hatan ment4l selepas merasakan ada sesuatu yang tidak kena.

Dia tidak pernah mengalami depres1 sebelum ini, namun dapat merasai perubahan em0si dan ment4l sehingga membuatkannya mengambil keputusan mendapatkan raw4tan dan nasihat daripada pakar kesihatan ment4l.

MICHAEL berkata, dia tidak mengeluarkan du1t sendiri untuk merakamkan single Cinta Atau Pr0pa sebaliknya ditawarkan 0leh p1hak rakaman Indigital Music
untuk mengeluarkan lagu.

Tak keluar du1t

Kelahiran single sulung Cinta Atau Pr0pa ciptaan Killa Driz dan diterbitkan Hafiz Hamidun tidak ada kena mengena langsung dengan orang lain, selain daripada dirinya.

Maka, dia meminta sesiapa yang ‘perasan’ bahawa lagu tersebut ditujukan kepada mereka supaya sedar diri.

“Sejujurnya dia t1dak berniat meny1ndir sesiapa. Saya tujukan lagu ini kepada pekerja-pekerja saya dan tentang kehidupan per1badi saya.

“Kalau ada yang ters1nggung, siapa makan cili, dialah rasa ped4s,” katanya.

Menepis d4kwaan jika ada p1hak yang menggelarnya sebagai ‘t4mak’ kerana ingin mengaut segala peluang yang ada di depan mata, pengarah itu tidak kisah kerana apa yang dia lakukan pada hari ini adalah untuk menguj1 kemampuan dirinya sendiri.

Pada masa sama, Michael juga tidak kisah jika ada p1hak cuba menyamakan dirinya dengan usahawan terken4l, Datuk Seri Aliff Syukri yang terlebih dahulu tampil dengan beberapa buah lagu sebelum ini.

SINGLE Cinta Atau Pr0pa dirakam oleh Michael ketika dia mengalami depres1 selain ingin mencabar kemampuan diri sendiri

Jelasnya, sesiapa sahaja boleh menyanyi jika berdu1t, berbeza dengan dirinya yang ditawarkan untuk merakamkan lagu tanpa perlu mengeluarkan walau sesen pun.

“Sesiapa sahaja boleh menyanyi asalkan berdu1t. Apa yang paling penting, saya tidak memb4yar ya!

“Saya tidak keluar du1t sendiri. Maknanya saya tidak terged1k-ged1k nak keluarkan s1ngle sendiri,” jawab Michael bernada selamba.

Sumber : Kosmo

Leave a Comment