Adik terkenang kebaikan kakak… sanggup datang dari jauh, rela tiada gaj1 8 hari demi bantu hadapi tr4uma pasca banjir

TAMAN Sri Muda di Shah Alam, Selang0r merupakan antara kawasan yang terjejas tervk akibat banj1r, akhir tahun lalu.

Di sebalik benc4na banjir yang mel4nda kawasan kejiranan itu yang kini sudah surut dan keadaan semakin pulih, tersirat satu hubvngan akrab dua beradik.

Se0rang adik sanggup mengembara sejauh lebih 300 kilometer dan berk0rban masa serta tenaga demi membantu kakaknya yang merupakan m4ngsa banjir di Taman Sri Muda.

Berk0ngsi pengalaman, Azaki Firdaus Sahari memberitahu, dia memandu kereta bersama isteri dan anak-anak dari Joh0r Bahru, Johor ke rumah kakaknya di Shah Alam, Selangor sebaik banj1r surut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Pemuda berusia 36 tahun itu berkata, selain rumah dimasuki air, kesemua lima un1t kedai pakaian terpakai (bundle) milik kakaknya bersama suami turut ditenggel4mi banjir.

“Dari Johor Bahru, saya ke Shah Alam untuk jumpa kakak sebab nak tol0ng cuci rumah dia, dan kemas apa yang patut di kedai sebaik banjir surut.

“Lapan hari saya di Shah Alam sejak akhir Disember lalu hingga awal bulan ini, kebanyakan masa memb4ntu kakak dan keluarganya menghadapi pasca banj1r,” katanya kepada mStar.

adik tolong kakak banjir 9

Keadaan banjir di Taman Sri Muda, Shah Alam.

Lebih mesra disapa Azaki, katanya, dia begitu rapat dengan kakaknya yang merupakan se0rang guru berusia 40 tahun dan mesra dengan panggilan Kak Cik.

“Banjir di rumah paras kep4la. Kakak berada di kampung ketika banjir sebab adik buat majlis pertunangan. Kakak terk4ndas di kampung, tapi dalam hat1nya tiada siapa yang tahu.

“Kakak tr4uma dengan apa yang berlaku. Sebenarnya kakak tak nak saya datang b4ntu, dia tak mahu menyus4hkan adik-beradik,” ujarnya yang berasal dari Kuala Krai, Kelantan.

adik tolong kakak banjir 11

Beramai-ramai mengemas dan membersihkan rumah.

Namun anak kelima daripada sembilan adik-beradik itu terdetik hat1 untuk menawarkan b4ntuan kerana hubungan rapat mereka sejak tam4t persek0lahan.

“Saya banyak berhut4ng budi dengan kakak. Dia seorang yang tak berkira dengan adik beradik.

“Dia banyak tol0ng saya, terutama dari segi kew4ngan. Inilah masa terbaik untuk saya memb4ntu kakak dalam kesus4han,” ujar Azaki.

adik tolong kakak banjir 13

Keadaan kedai bundle selepas banjir surut.

Menurut bapa kepada dua anak itu, menyaks1kan sendiri kesan benc4na banjir di kawasan perumahan kakaknya ternyata menyentuh em0sinya.

“Saya sendiri rasa sed1h dan kas1han kepada penduduk terjej4s terutama kakak. Bukan setakat banyak barang dan perab0t di rumah kakak r0sak, baju bundle pun banyak kot0r.

“Ada yang tak boleh diselam4tkan kerana berlumpur. Bagi yang elok disedekahkan selepas dicuci dan diju4l pada harga lebih murah,” tambahnya.

Azaki berkata, sumber pendapatan yang tidak menentu sebagai pekerja k0ntrak membaiki rumah sejak p4ndem1k c0vld-19 menyuk4rkannya untuk memb4ntu dari segi kew4ngan.

adik tolong kakak banjir 12

Azaki (kanan) bersama keluarga.

“Kerja saya tak menentu. Lapan hari saya di Shah Alam, tak ada kerja dan tak ada gaj1. Saya bukan hidup senang, tapi saya percaya dengan kudrat yang dikurniakan Allah.

“Banyak cara untuk bantu m4ngsa banjir. Jika bukan bantuan dari segi tenaga dan kew4ngan, kita boleh bantu beri semangat dan sok0ngan m0ral kepada mereka.

“Saya tol0ng kakak dengan cara sehabis mampu. Saya percaya rezeki ada di mana-mana. Bila-bila boleh kerja, tapi kas1h sayang se0rang kakak sukar dicari,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment