Selepas dibu4ng kerja, pemuda ini cuba serv1s akuarium… tak sangka rumahnya jadi persinggahan kanak-kanak menang1s

DUA tahun mencari rezeki di sebuah kilang, jejaka dari Kedah ini akhirnya diberhent1kan kerja ketika p4ndem1k c0vld-19 sedang melanda.

Bvntu dengan nasibnya ketika itu, Mohd Fakhrul Affiq Yusoff berkata, dia engg4n terus merat4pi apa yang berlaku sebaliknya mahu meneroka peluang baharu demi kelangsungan hidup.

Dengan minat yang mendalam, jejaka berusia 26 tahun itu memulakan b1snes baharu menawarkan perkh1dmatan memasang dan membersihkan akuarium di sekitar negeri di utara tanah air.

“Semasa Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP), saya dibu4ng kerja. Rasa sed1h juga ketika itu, tak tahu apa nak dibuat. Dalam dua ke tiga bulan saya tidak bekerja. Hidup dengan simpanan yang ada.

“Akhirnya, saya memulakan b1snes serv1s akuarium dan set up akuarium di rumah orang. Saya juga ada ju4l ikan. Dengan pengalaman yang ada, saya mulakan b1snes ini,” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Senang disapa Affiq, dia bersyukur apabila perkh1dmatan yang ditawarkan mendapat sambutan ramai, sekali gus membuka pintu rezeki buat dirinya.

“Alhamdulillah, buat masa ini sentiasa ada pelanggan. Kadang-kadang, ada orang yang sibuk dan tak sempat uruskan akuarium, mereka cari saya.

affiq3

Akuarium di luar rumahnya sering menjadi perhatian ramai.

“Ada juga yang t4kut untuk cuci sendiri, risau ikan-ikan akan m4ti. Selain Kedah, saya juga dapat pelanggan dari Perlis dan Pulau Pinang. Saya juga banyak buat perk0ngsian dan pr0mosi di Faceb00k,” ujar anak kedua daripada enam beradik itu.

Selain menawarkan kh1dmat dan kepakaran untuk orang ramai, Affiq turut memiliki akuarium di rumahnya yang menghimpunkan beberapa spes1s ikan unik dari dalam dan luar negara.

Malah, Affiq turut meletakkan akuarium di kawasan luar rumahnya sehingga menarik perhatian orang ramai untuk singgah dan melihat ikan-ikan secara percuma.

“Di rumah saya pun ada akuarium. Dulu ada dalam empat akuarium. Sekarang saya biarkan satu akuarium besar berada di luar rumah. Saya letak ikan ar0wana, arapaiman, ikan pari air tawar, peac0ck bass dan priva catfish. M0nster fish pun ada.

“Saya letak di luar rumah. Ada jiran-jiran, orang yang lalu lalang, mereka akan berhenti singgah dan minta izin nak tengok ikan. Saya memang letak di luar untuk t0ntonan orang.

affiq5

Antara ikan belaan Affiq.

“Saya tak kenakan c4j pun untuk mereka datang tengok dan ambil gambar. Saya rasa puas dapat lihat kegembiraan kanak-kanak.

“Mungkin ada yang mak ayah tak mampu bawa ke Aquaria di Kuala Lumpur. Tambahan pula, p4ndem1k belum berakhir untuk bebas jalan-jalan sampai ke sana.

“Jadi, mereka boleh datang ke rumah saya. Ada juga kanak-kanak yang menang1s, akhirnya mak ayah bawa ke rumah saya untuk teng0k akuarium, terus berhenti menang1s,” ujarnya lagi.

affiq2

Sesiapa sahaja boleh datang melihat ikan secara percuma.

Affiq turut berk0ngsi vide0 mengenai ikan dan akuarium miliknya ke TikT0k sehingga meraih ratusan ribu tontonan.

Mengenai dirinya, Affiq yang masih bujang masih menetap dengan keluarganya di Sungai Petani, Kedah.

Ded4h Affiq, abang sulungnya juga turut meningg4l dunia akibat wab4k c0vld-19 pada Ogos tahun lalu.

Sumber : mStar

Leave a Comment