“Dari planet mana ni?” – Guru ada bakat lu4r biasa, lukis 4 p0tret serentak guna semua tangan, kaki

MAG1K! Begitulah reaksi mereka yang menyaks1kan bakat luar biasa se0rang lelaki yang melukis empat p0tret menggunakan kedua-dua tangan dan kakinya.

Empat p0tret memaparkan wajah penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza, penghibur Allahy4rham Datuk Sudirman Haji Arshad dan bintang bola sepak dunia, Cristian0 Ronaldo serta Li0nel Messi, masing-masing dilukis dengan pen menggunakan tangan dan kaki kanan serta kiri.

“Ser1us… abang tengah buat mag1k ke? Saya nak lukis kucing pun tak nampak rupa kucing.”

“Abang dari planet mana? Saya lukis orang lidi guna tangan kanan pun tak jadi,” demikian antara k0men netizen yang kagum dengan keb0lehan lelaki itu.

Siapa sangka anugerah melukis p0tret dengan hasil cukup teliti dan kemas menggunakan kedua-dua tangan dan kaki itu dimiliki se0rang guru sek0lah menengah.

Bercakap kepada mStar, guru berkenaan, Mohd Saiful Baharom Shah berkata, dia minat melukis sejak kecil dan menjadikannya sebagai h0bi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Disebabkan minat juga, lelaki berusia 39 tahun itu mula menghasilkan pelbagai karya seni dengan cara un1k dan kreatif sejak membuka akaun TikT0k pada Januari 2021.

“Saya bukan pelukis, tapi minat melukis sejak kecil. Saya melukis secara ser1us pada awal Januari 2021. Di awal p0sting, saya banyak melukis kar1katur tapi views tak banyak.

“Kalau buat c0ntent menarik, views akan lebih banyak. Jadi, saya cari kelainan seni supaya orang teng0k dan menyukai karya saya,” katanya ketika dihubungi.

lukis guna tangan kaki 4

P0tret empat figura terkenal yang dilukis serentak.

Pelbagai kaedah un1k yang dilakukan anak kelahiran Kuala Kangsar, Perak ini dalam menghasilkan karyanya seperti melukis menggunakan mulut, melukis sambil memej4m mata dan melukis menggunakan beberapa ch0pstick atau penyepit yang kemudian digabungkan sehingga terhasil lukisan dari pelbagai sudut.

Lebih dikenali sebagai Saiful Thaqif, guru Pendidikan Seni di Sek0lah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Tajul Ariffin di Man0ng, Perak itu berkata, dia sebelum ini pernah melukis p0tret menggunakan kedua-dua tangan mahupun kaki secara berasingan.

Namun, guru yang berpengalaman dalam bidang perguruan selama 15 tahun itu buat pertama kalinya melukis menggunakan kedua-dua bel4h tangan dan kakinya dalam satu sesi.

lukis guna tangan kaki 3

Saiful Thaqif minat melukis sejak kecil.

“Saya melukis keempat-empat p0tret secara berurutan dan bergilir. Maksudnya, saya lukis bahagian demi bahagian untuk keempat-empatnya sehingga menjadi p0tret lengkap.

“Tiada mas4lah untuk melukis menggunakan tangan kanan dan kiri. Cabaran adalah melukis menggunakan kaki disebabkan cengk4man pen pada kaki boleh membuatkannya tergelincir.

“Jika ters1lap langkah, lukisan tak menjadi. Maka saya perlu melakukannya dengan penuh teliti, satu persatu dan berhati-hati,” tambah Saiful Thaqif.

Menurut bapa kepada enam anak itu, dia mengambil masa kira-kira empat jam untuk melukis empat p0tret tersebut berpandukan fot0-f0to figura terkenal berkenaan sebagai rujukan.

“Teknik lukisan ini paling mencabar, dan memerlukan kesabaran yang begitu tinggi dalam menghasilkannya,” katanya yang turut mengusahakan b1snes mencetak baju secara kecil-kecilan.

lukis guna tangan kaki 5

Antara karya yang dihasilkan Saiful Thaqif.

Dalam pada itu, Saiful Thaqif yang mempunyai lebih 26,000 pengikut di TikT0k @saiful_thaqif berkata, dia akan terus mencabar dirinya dalam menghasilkan karya-karya seni menggunakan k4edah dan kreativiti un1k dan pel1k pada masa akan datang.

“Selain menilai cadangan dan permintaan foll0wers, saya juga menyukai cabaran. Saya merancang untuk melukis empat p0tret menggunakan kedua-dua belah tangan dan kaki secara bers1lang… maksudnya tangan kanan saya melukis p0tret di sebelah kiri dan sebaliknya, dan kaedah sama untuk melukis menggunakan kedua-dua kaki,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment