Jalan raya ses4k kerana air mulai naik, p0lis trafik ini terus singsing lengan baju untuk bersihkan saluran tersumb4t

Tidak kira di mana, Malaysia kini sedang berhadapan dengan cu4ca yang tidak menentu. Hujan lebat b0leh berlaku di mana sahaja, selama berhari-hari sehingga menyebabkan banyak tempat yang terkesan. Hasilnya, banj1r boleh mel4nda mengak1batkan pelbagai kemudahan mengalami g4ngguan c0ntohnya seperti jalan raya.

Hakikatnya bukan hujan yang membuatkan banj1r berlaku tetapi keadaan atau s1stem pengaliran di sesebuah tempat memainkan peranan yang penting. Andai sahaja kesemua s1stem pengaliran atau perparitan diselengg4ra dengan baik pastinya tiada banj1r tervk berlaku. Kita sememangnya tidak boleh mengawal cu4ca tetapi kita punya ‘kuasa’ untuk mewujudkan s1stem yang lebih baik.

Ek0ran sistem saliran yang tidak cekap telah membuatkan sebuah kawasan di Penampang, Sabah mengalami banj1r kecil apabila air mula naik hingga ke jalan raya. Apa yang lebih memburvkkan keadaan jalan raya pada ketika itu b0leh dilihat agak sibuk dengan pelbagai jenis kenderaan.

Memandangkan air mula naik jadi kenderaan terp4ksa memperlahan kelajuan dan terp4ksa mengelak daripada air dan ini membuatkan keses4kan mula berlaku. Keadaan seperti ini lebih berbah4ya kepada mereka yang menunggang m0t0sikal.

Jalan pastinya menjadi lebih licin dan mereka mungkin tidak dapat melihat keadaan jalan ketika itu kerana sudah ditutupi air. Bayangkan jika ada lub4ng di situ? Bukankah boleh membuatkan mereka terj4tuh jika terl4nggar.

Jadi, untuk mengelakkan keadaan berterusan begitu, se0rang angg0ta p0l1s trafik telah mengambil inisiatif sendiri dengan membersihkan l0ngkang tersumb4t supaya air dapat mengalir.

Tanpa berfikir lama dia terus turun dan mula melakukan kerja-kerja membersihkan saluran. Dengan menggunakan kayu yang didapati di kawasan berhampiran dia terus berusaha untuk memastikan air boleh mengalir semula masuk ke dalam sistem sal1ran yang betul dengan lebih lancar.

Selepas beberapa minit mencuba usahanya mula menunjukkan hasil apabila saluran yang tersumb4t mula dapat mengalirkan air semula. Pasti ia bukan kerja yang mudah bahkan agak memen4tkan.

Usaha mulia angg0ta p0lis trafik telah meraih perhatian netizen. Ramai yang berterima kasih dengan apa yang dilakukan pemuda itu. Nampaknya dia tidak kisah jika tangan atau baju putihnya k0tor kerana apa yang lebih penting ketika itu ialah keselam4tan orang ramai yang menggunakan jalan tersebut.

Tindakan seperti inilah yang wajar dic0ntohi. Tidak kira di mana pun, jika kejadian seperti ini berlaku kita juga boleh melakukan perkara yang sama dan hasilnya akan b0leh dapat dinikm4ti oleh semua orang!

Tonton video di sini.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment