[VIDEO] Pasangan d0kt0r terus berbakti walaupun turut mengalami kerug1an besar di Taman Sri Muda

Kl1nik mereka mengalami kerug1an besar selepas banj1r besar melanda Taman Sri Muda, Shah Alam dengan air bah memusn4hkan mes1n X-ray yang mah4l dan semua ub4t-ub4tan.

Beberapa bekas pesak1t yang mendapat tahu telah menawarkan b4ntuan r1buan r1nggit kepada Dr. Shalini Devi Ramachandran, yang mengendalikan klinik bersama suaminya, Dr. Yuveneswara Murti, bagi membantu memulihkan prem1s berkenaan supaya boleh ber0perasi semula.

Sebaliknya, pasangan d0kt0r ini tidak membel4njakan wang itu untuk kl1nik mereka, tetapi membina ruang sementara di Taman Sri Muda yang menyediakan raw4tan perub4tan percuma kepada kejiranan di mana kawasan paling tervk terjejas banjir di Lembah Klang pada pertengahan Disember tahun lalu.

Gambar oleh The Star

Pernah menjadi m4ngsa banjir pada tahun 1995 di kawasan yang sama, Dr. Shalini berkata beliau memahami perasaan berada dalam kedudukan yang suk4r dan rum1t sedemikian.

Jadi pasangan ini mengetepikan keb1mbangan mengenai kl1nik sendiri yang r0sak dan memulakan b4ntuan di kem perub4tan sementara pada 25 Disember.

Dr. Shalini dan Dr. Yuven dibntu oleh 13 sukarelawan bukan perub4tan dari syar1kat mereka, Dr S dan Dr Y Fitness, serta tiga hingga empat sukarelawan perub4tan.

“Memang pen4t. Kami meraw4t hampir 200 pesak1t sehari ketika ia mula-mula dibuka tetapi semuanya berbal0i,” kata Dr. Shalini dalam temu bual untuk The Star.

Beliau dan suaminya telah merancang pengurusan b4ntuan raw4tan perub4tan di ruang sementara itu, yang dibuka bermula jam 10 pagi hingga 7 malam setiap hari, selama 20 hari, sehingga 13 Januari.

“Pesak1t masih datang walaupun pada hari terakhir,” katanya.

TikTok

Dr Shalini, 34 tahun berkata, sejurus selepas banj1r melanda dan beliau memuat naik berita tentang nasib m4ngsa banj1r di TikT0k, b4ntuan datang bukan sahaja dari dalam Malaysia tetapi juga dari negara j1ran Singapura malahan turut sampai dari Dubai.

“Mereka memb4ntu dengan menyediakan dana untuk ub4t-ub4tan yang diperlukan bagi raw4tan di kem tersebut. Itulah cara kami dapat mengekalkan tempat itu selama 20 hari.”

Kem itu kini ditukar menjadi tempat kut1pan derma di mana orang ramai boleh menderma peralatan elektr1k dan perab0t untuk m4ngsa banjir, katanya.

Mengenai klin1k mereka, Dr. Shalini berkata, “Klin1k kami mengalami kerug1an t0tal. Ia telah ditenggelami air sepenuhnya dan tiada apa-apa yang dapat disel4matkan, termasuk mes1n X-ray bernilai lebih RM160,000 dan ub4t-ub4tan bernilai RM400,000.”

Beliau berharap syar1kat farm4seut1kal akan mempert1mbangkan untuk menggantikan ub4t-ub4tan yang r0sak bagi meringankan beban mereka kerana ia tidak dilindungi oleh 1nsur4ns pern1agaan.

TikTok

“Kami menyelam4tkan ub4t-ub4tan dengan harapan dapat menggantikannya. Mal4ngnya, hanya dua dari 13 syar1kat yang membekalkan ub4t-ub4tan kepada kami telah bersetuju untuk berbuat demikian,” katanya.

“Yang lain tidak akan memberikan kami bay4ran balik. Ia amat bermakna kepada kami sekiranya mereka dapat berbuat demikian sekurang-kurangnya,” kata Dr. Shalini.

Jumlah kerug1an klinik itu di4nggarkan kira-kira RM850,000.

Namun begitu, Dr. Shalini berterima kasih kepada semua 0rang awam baik hat1 yang terus menyediakan pemb1ayaan dan dana bagi membolehkannya membeli bekalan ub4t-ub4tan dan peralatan perub4tan lain untuk kem perub4tan sementara itu.

Dr. Shalini berkata mereka hanya akan dapat membaiki beberapa bahagian di tingkat satu kl1nik dan bukannya keseluruhan prem1s berikutan kekangan kew4ngan.

Walaupun terpaksa meraw4t ratusan pesak1t setiap hari semasa banj1r, Dr Shalini berkata beliau tersentvh dan terharu dengan pengalaman itu.

TikTok

Katanya, se0rang pesak1t datang menemuinya dengan mengatakan usahanya menaikkan semangat pesak1t pada masa yang suk4r ini, yang telah memberinya keyakinan untuk terus bertahan.

“Saya tidak menyes4l. Secara per1badi, benc4na banj1r ini adalah lengkung pembelajaran untuk saya dan suami,” kata Dr. Shalini.

“Melalui banj1r dan mencetus usaha masyarakat untuk memberi b4ntuan, saya dapat bertemu dengan golongan prihatin yang sangat baik hati di lu4r sana, yang sentiasa bersedia untuk memb4ntu,” kata Dr Shalini sambil menambah ins1den banj1r b0leh dielakkan dengan pengurusan infr4struktur yang lebih ba1k di kawasan itu.

lihat vide0 :

@drydrsfitnessmsiasgaus #tiktoksingapore #drydrsfitness #doctor #srimuda #banjir2021 #arandaclinic #tiktok #2021 #2022 #tiktokaustralia #tiktokmalaysia #drshalzrc #fyp #previousobese ♬ original sound – Hi

Sumber : Erabaru

Leave a Comment