Pelajar engineering tul4r selepas ‘terb0ngkar’ asal dari Kelantan, pandai cakap Thai! Dulu ‘live’ guna bahasa baku s4mbutan biasa je

SIBUK dengan tug4san, namun pelajar bidang Kejuruteraan K1mia ini sempat mencur1 masa untuk mencari pendap4tan sampingan.

Menurut Nurul Hanan, 21, yang juga penuntut Universiti Kuala Lumpur (UnikL) Melaka, dia mula bern1aga pr0duk k0smetik sejak setahun lalu kerana enggan menyus4hkan kedua ibu bapanya.

Bercerita lanjut, dia yang senang disapa Nan mended4hkan mula menimba pengalaman dalam b1snes sejak zaman sekolah dan minat itu masih menebal sehingga ke hari ini.

“Masa zaman sek0lah dulu, saya pernah bern1aga coklat. Saya memang suka bern1aga. Sejak tahun 2021, saya mula bern1aga pr0duk kecantikan pula.

“Pertamanya saya nak cari pengalaman, juga nak cari pendap4tan sampingan untuk tampung perbel4njaan harian.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Pada saya, pengajian adalah keutamaan. B1snes pula buat secara sambilan, saja suka-suka. Kita pun tak tahu sama ada akan dapat kerja atau sebaliknya lepas tam4t belajar.

“Jadi, b1snes yang dilakukan sekarang boleh jadi pengalaman. Dengan b1snes, kita juga dapat belajar cara urus masa, cara urus w4ng serta kemahiran k0munikasi dengan orang,” ujarnya.

nan2

Nan merupakan pelajar bidang Kejuruteraan K1mia.

Menurut anak kedua daripada enam beradik itu, dia menggunakan platf0rm TikT0k untuk berk0ngsi mengenai pr0duk yang ditawarkan olehnya.

Malah, Nan turut berk0ngsi vide0-vide0 bermanfaat lain seperti tut0rial tudung, kaedah mer4wat jerawat, masalah gigi dan sebagainya untuk mendekatkan lagi diri dengan pen0nton dan pelanggan.

“Bukan setiap hari saya buat c0ntent. Tapi platform TikT0k lebih meluas untuk saya jalankan pern1agaan. Selain prom0si b1snes, saya juga selang-seli dengan c0ntent lain agar orang tak b0san.

“Saya bersyukur dapat mula b1snes pada usia muda. Mula-mula buat sebagai pendapatan sampingan saja, tapi makin lama makin dapat sambutan. Dapat pelanggan baharu, ju4lan pun OK.

“Kadang-kadang saya up4h adik-beradik untuk tolong p0s barang. Alhamdulillah, seronok dapat memberi untuk keluarga,” ujarnya yang berasal dari K0ta Bharu, Kelantan.

Baru-baru ini, vide0 memaparkan Nan bercakap dalam dielek negeri kelah1rannya turut tul4r dan mendapat perhatian ramai.

nan2

Video Nan bercakap bahasa Tha1land tular di TikT0k.

Jelas Nan, mungkin sebelum ini dia banyak menggunakan bahasa baku agar penyampaiannya lebih senang difahami semua orang, sekali gus membuatkan ada yang tidak tahu akan asal-usulnya.

Selepas vide0 bercakap dalam dialek Kelantan, satu lagi vide0 memaparkan Nan bertutur dalam bahasa Tha1land turut tul4r dan meraih lebih 700,000 tontonan.

“Mak saya orang Kelantan, ayah pula dari Tha1land. Dulu-dulu, kami akan pulang ke Tha1land setiap kali raya. Dari situ saya mula belajar. Saya cuba dengar, fahami dan cuba ikut.

“Agak terkejvt bila video saya cakap Tha1land dan Kelantan dapat perhatian ramai. Mungkin mereka tak tahu saya dari Kelantan. Mungkin lepas ni saya akan hasilkan c0ntent berkaitan bahasa, sebab ramai yang suka. Saya juga b0leh bertutur bahasa Arab sikit-sikit,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment