Awas gig1tan si bulus! Tang4n berdenyut, bernan4h sampai tak b0leh lena… wanita tak sangka kena bed4h – “Saya takkan berhenti sayang kucing”

SIAPA sangka, niat untuk memb4ntu kucing terb1ar akhirnya bertukar menjadi satu epis0d yang tidak dapat dilupakan oleh wanita ini.

Gara-gara gig1tan si bulus, wanita ini terp4ksa menjalani pembed4han kecil untuk menghalang j4ngkitan kum4n.

“Drama menyelam4tkan kucing terb1ar di tengah-tengah lebuh raya, yang pengakhirannya di dewan bed4h,” tulisnya dalam satu perk0ngsian di media sos1al.

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Zawani Zakaria berkata, kejadian tersebut berlaku ketika dia dalam perjalanan pulang selepas selesai menyertai m1si b4ntuan banjir di perkampungan 0rang Asli di Sepang, pada 30 Disember lalu.

“Saya menyertai m1si b4ntuan itu sebagai wakil daripada Therm0mix. Di sana, saya memasak untuk sukarelawan dan m4ngsa-m4ngsa banjir. Sekitar pukul 6 petang masa dalam perjalanan pulang ke Shah Alam, tiba-tiba ada dua kenderaan di depan saya brek kecem4san.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya pun autom4tik brek dan lori di sebelah saya tunjuk ke arah kanan. Barulah saya nampak seekor kucing yang dekat l0rong kanan dan nak mel0mpat ke lorong bertentangan.

“Masa itu saya cuma fikir nak cepat-cepat selam4tkan kucing tu sebab b1mbang ia dil4nggar kenderaan lain. Sp0ntan saya keluar, t4ngkap ia dari belakang.

“Tapi mungkin sebab kucing tu terkejvt dan sedang dalam ‘full f0rce’ nak melompat, terus dig1gitnya tangan kanan saya. Memang sak1t sangat tapi saya tetap tak lepaskannya. Saya cepat-cepat bawa masuk dalam kereta,” cerita wanita berusia 37 tahun ini.

kucing 2

Keadaan tangan Zawani pada hari kedua selepas dig1git kucing berkenaan.

Menurut Zawani, ketika itu dia masih belum terasa sak1t namun dar4h sudah mengalir dengan banyaknya daripada bek4s g1gitan kucing berkenaan.

Jelas wanita ini, situasinya di tengah-tengah lebuh raya menyuk4rkannya untuk segera mencari air bagi mencuci kesan g1gitan berkenaan.

“Dalam kereta, memang kucing tu agres1f sangat sebab nak keluar. Saya hanya mampu berdoa ia tak datang dekat saya dan g1git lagi sekali. Saya akhirnya berhent1 di sebuah masjid yang terletak 10 minit dari l0kasi tadi.

“Masa saya keluar, belum sempat saya tutup pintu semula, kucing tu mel0mpat keluar dan lar1. Saya terus cuci luk4 betul-betul dan teruskan pemanduan ke Shah Alam sebab masa tu belum rasa sak1t lagi.

kucing 1

Sehari selepas pembed4han membuang nan4h dan tisu r0sak.

“Tapi tak lama selepas itu, bahagian dig1git tu membengk4k dan merah. Saya terus buat keputusan untuk pergi ke klinik. Benda pertama d0ktor buat adalah beri saya sunt1kan Tet4nus.

“Kemudian dia cuci luk4, beri ub4t antib10toik dan tahan sak1t,” ujarnya yang juga seorang ahli pern1agaan.

Disebabkan b1sa gig1tan si bulus, Zawani berkata tangannya berdenyvt dan membuatkannya tidak mampu lena pada waktu malam kejadian walaupun sudah mengambil ub4t seperti yang disarankan.

“Esok pagi, kesan gig1tan itu bernan4h. Saya pergi ke klinik lagi sekali dan d0ktor cuci. Namun masih sama, malam tu saya tak boleh tidur juga sebab sak1t.

“Esoknya, bapa saya hantar pergi h0spital dan d0ktor terpaksa tahan di w4d kerana j4ngkitan kum4n agak tervk. Bila picit kawasan di sekitar luk4, dah banyak nan4h.

“Apabila keadaan tetap tak ada perubahan, hari ketiga saya di h0spital, d0ktor kata saya perlu jalani min0r surgery untuk buang nan4h dan sel tisu yang r0sak.

“Saya bersyukur kerana bukan pengh1dap kenc1ng manis. Kalau tidak, dokt0r kata terpaksa p0tong tangan sebab untuk pesak1t kenc1ng manis, b1sa gig1tan haiwan sangat berb4haya,” katanya sambil menambah, d0ktor mengesahkan keceder4annya diklasifikasikan sebagai Selul1tis.

Hampir dua minggu selepas raw4tan, Zawani berkata keadaan tangannya sudah beransur pulih.

“Saya tak sangka pun perk0ngsian di TikT0k jadi v1ral. Saya saja nak imbas m0men tak dapat dilupakan pada penghujung 2021 dan hari pertama tahun baru 2022, saya masuk h0spital.

zawani

Zawani (kiri) sewaktu menyertai m1si b4ntuan b4njir di perkampungan 0rang Asli, iaitu sebelum kejadian dig1git kucing.

“Macam-macam k0men netizen, ada tanya kenapa tak basuh cepat, kenapa tak pakai sarung tangan dan macam-macam. Tapi dalam situasi saya, ia sangat sp0ntan dan berlaku di tengah-tengah lebuh raya. Saya kurang bernasib baik hari itu. Tapi mungkin mereka tak tahu cerita sebenar.

“Kejadian ni buatkan saya sedikit f0b1a namun ia takkan buat saya berhenti untuk sayangkan kucing. Saya memang pencinta kucing. Di rumah saya ada lapan ekor kucing yang dipelihara macam anak sendiri. Sama juga macam kucing-kucing lain.

“Apa pun, saya harap perk0ngsian pengalaman saya ini boleh sebarkan kesedaran kepada orang lain. Jangan sesekali ambil remeh kalau dig1git haiwan terutama haiwan terb1ar. Dapatkan raw4tan segera,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment