Simp4n duit macam main g4me! Pasangan ini ded4h cara ‘menabung bebas str3s’, dalam setahun kumpul lebih RM13,000

PENUL4RAN wab4k c0vld-19 ketika ini cukup memberi kesan burvk malah kena1kan h4rga barang mendadak menuntut semua orang perlu bertindak bijak menguruskan kew4ngan dalam keadaan kr1t1kal ini.

Namun, mengeluarkan perbel4njaan yang banyak memang tidak dapat dielakkan apatah lagi jika anda hidup berp4sangan atau berkeluarga.

Menurut Kher Ying, dia dan suaminya telah berjaya mengumpul lebih RM13,000 dalam masa 365 hari sahaja iaitu dalam temp0h setahun.

Kaedah yang digunakan 0leh Ying dalam bentuk rajah.

“Kaedah s1mpanan saya guna bukan sahaja mudah, malah menarik dan boleh diikut oleh semua gol0ngan tidak mengira usia.

“Apa yang anda perlu lakukan hanyalah mengikut bilangan hari dan simpan w4ng anda berdasarkan n0mbor yang sepadan.

“Apatah lagi jika anda hidup berp4sangan. Begini cara anda b0leh mula men4bung bersama pasangan anda!” ujarnya.

Pas4ngan suami isteri dari Malaysia ini telah berk0ngsi tip berguna tentang pengurusan w4ng di satu platform dikenali sebagai Xiao Hong Shu.

Wanita ini menceritakan bagaimana cara untuk menjimatkan lebih banyak w4ng dalam menghadapi masa yang sukar ini.

“Sebagai c0ntoh, andaikan anda memulakan pelan simpanan pada 1 Januari, kemudian mulakan dengan RM0.10.

“Diikuti dengan RM0.20 pada hari berikutnya dan seterusnya. Apabila sudah mencecah setahun, anda boleh meny1mpan sejumlah RM6,679.50.

“Ditambah pula apabila miliki p4sangan, anda akan dapat mengumpul sehingga RM13,359 dalam masa setahun sahaja.

“Secara purata, anda cuma perlu menyimpan sebanyak RM18.30 setiap hari, bersamaan dengan h4rga satu cawan air Starbucks,” kata Ying.

Setiap perbel4njaan Ying direk0dkan dalam sebuah buku nota miliknya.

Tambah Ying, tidak kira berapa jumlah anda peroleh dalam pendap4tan, kaedah ini boleh diguna pakai jika anda k0mited terhadap kaedah penyimpanan ini.

Membuat simpanan w4ng tidak sesukar yang selalu kita anggap, apatah lagi kaedah ini boleh menjadi rutin dengan selesa dan tidak terbeb4n.

“Lihat ini sebagai satu permainan tanpa tek4nan apabila anda menyimpan w4ng, ia akan menjadi lebih mudah untuk anda,” jelasnya.

Bukan itu sahaja, Ying turut mengingatkan orang ramai supaya merek0d dan mencatat aliran w4ng tersebut bagi mengelak sebarang perbel4njaan yang tidak perlu dan secara melulu.

Wanita ini juga menjelaskan bahawa kebaikan kaedah ini juga mampu memb4ntu kita dalam mengenal pasti tab1at burvk kita berbelanja.

Kita tidak tahu apa yang akan berlaku masa akan datang, sama seperti tiada seorang pun daripada kita meramalkan wab4k yang telah menyebabkan ramai orang terbeb4n dengan kew4ngan.

Pastinya masih belum terlambat untuk kita mula menabung untuk kegunaan pada waktu-waktu suk4r dan kecem4san.

Sumber : mStar

Leave a Comment