Umur 14 tahun d4h belajar agama di Afrika Selatan, cikgu mengaji k0ngsi petua hafal al Quran… terkejvt live TikT0k b0leh dapat 6,000 views

PERJALANAN yang dilalui jejaka ini dalam mengej4r impiannya tidaklah semudah yang dis4ngka.

Malah, Abdul Qawiy Abd Rashid, 25, pernah berjauhan dengan keluarga selama bertahun-tahun demi kec1ntaannya terhadap agama.

Bercerita kepada mStar, guru mengaji itu sempat memper1ncikan semula kisahnya yang menyambung pengaj1an di Afrika Selatan seawal usia 14 tahun.

“Saya mula belajar di sebuah madrasah tahfiz di Shah Alam, Selang0r masa umur 11 tahun. Ketika umur 13 tahun, saya d4h khatam dan berjaya hafal al-Quran.

“Ketika umur 14 tahun, saya sambung belajar ke Afrika Selatan dalam bidang Pengajian Islam. Saya duduk di sana selama lapan tahun sebelum balik ke tanah air pada 2018,” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut jejaka yang senang disapa Qawiy itu, dia mula bekerja sebagai guru mengaji menerusi apl1kasi Islam Pr0 sejurus pulang ke Malaysia.

Selain pekerjaan itu, Qawiy juga mula melibatkan diri dalam pern1agaan k0smetik sehinggalah ia dihent1kan pada tahun lalu.

qawiy2

Qawiy pernah menuntut di Afrika Selatan selama lapan tahun.

“Ketika balik ke Malaysia, saya ajar 0rang mengaji melalui apl1kasi Islam Pr0. Sesiapa yang nak mengaji, mereka b0leh cari dalam apl1kasi itu dan saya akan datang aj4r dari rumah ke rumah.

“Kemudian saya j0in b1snes dan ju4l k0smetik. Disebabkan Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) dan p4ndem1k c0vld-19, b1snes pun mula menurun. Jadi saya pun dah hent1kannya pada April tahun lepas,” ujar Qawiy lagi.

Ketika p4ndem1k masih merunc1ng pada tahun lalu, Qawiy mula menyertai TiKT0k dan banyak membuat perk0ngsian vide0 serta siaran langsung berkaitan pengajian al-Quran.

Siapa s4ngka, tuah menyebelahi jejaka itu sehingga dia meraih lebih 227,000 pengikut di platf0rm vide0 berkenaan.

Malah, Qawiy kini kembali aktif menganjurkan kelas mengaji secara dalam talian yang mana ia turut disertai pelajar dari lu4r negara.

qawiy4

Vide0 berkaitan bacaan al-Quran yang dik0ngsinya meraih perhatian ramai di TikT0k.

“Saya tak ada apa-apa n1at, tiada n1at nak berdakwah pun pada waktu itu. Cuma memang setiap pagi saya akan baca Yassin dan baca surah al-Waqiah. Jadi saya terfikir untuk buat l1ve di TikT0k dalam jam 6.40 pagi, setiap hari.

“Awalnya, kadang-kadang ada lapan 0rang saja yang masuk teng0k live. Tapi lama-kelamaan sambutan makin menggalakkan. Sampai satu masa, sekali l1ve ada 6,000 0rang yang men0nton.

“Selepas itu, ramai pula yang minta saya ajar mengaji secara 0nline. Sekarang saya ada dalam 40 0rang pelajar, merangkumi 0rang dari Malaysia, Singapura, Belg1um dan Kyrgyzstan,” ujar anak ketiga daripada empat beradik itu.

Kata Qawiy, dia bersyukur dengan sambutan yang diterima dan merancang memperluaskan lagi kelas mengaji secara dalam talian yang diusahakannya.

qawiy3

Qawiy memiliki lebih 200,000 pengikut di T1kT0k.

Selain kelas mengaji, Qawiy juga mula berjinak-jinak dalam pern1agaan kurta.

Bercerita mengenai pengalamannya yang mendalami al-Quran sejak usia muda, Qawiy beranggapan minat itu tidak boleh dip4ksa, namun wajar dibiasakan sejak kecil lagi.

“Ia sebenarnya berg4ntung kepada b1mbingan mak ayah. Mereka yang memainkan peranan, kena perdengarkan al-Quran kepada anak-anak ketika mereka masih kecil.

“Tak el0k paksa anak, sebaiknya kita biasakan mereka sejak awal, InsyaAllah bila dah besar, mereka sendiri yang nak belajar.

“Bab petua menghafal dan jaga pemakanan, saya tiada ambil apa-apa makanan khusus. Bagi saya, s0al makanan tidak begitu penting. Yang penting, ketika belajar dan hafal al-Quran, kita kena jaga diri, jaga m4ta, jaga mulut dan jaga telinga.

“Kena ingat, al-Quran merupakan cahaya. Nak hafal cahaya, tak b0leh sekalikan dengan d0sa dan maks1at. Dalam hafalan, kena jaga diri daripada maks1at,” ujarnya mengakhiri bicara.

Sumber : mStar

Leave a Comment