R0hana dan Chee, kisah dua beranak angk4t berbeza agam4 undang rasa seb4k

Sekitar 22 tahun yang lalu, gad1s manis yang mesra dengan panggilan R0hana ini telah dit1nggalkan 0leh ibunya yang pulang ke kampung halaman di Ind0nes1a. Pada ketika itu, Rohana baru berusia dua bulan dan telah dijaga dengan penuh kas1h sayang oleh se0rang wanita berbangsa C1na yang dikenali sebagai Chee Hoi Lan.

Chee merupakan se0rang guru tadika manakala ibu k4ndung R0hana pula bekerja sebagai tukang cuci di tadika yang sama. Ibu R0hana telah berkahw1n dengan seorang lelaki warga tempatan namun selepas kelah1rannya, si bapa mula mengh1langkan diri. Simpat1 dengan nasib R0hana, Chee mengambil keputusan untuk menjaga bay1 itu seperti anaknya sendiri.

Meskipun berbeza ag4ma, Chee memastikan anak angk4tnya itu mendapat pendidikan lslam sebaik mungkin. Sumber : Harian Metr0

Menurut Chee, 83 tahun, meskipun berbeza ag4ma dan budaya, Chee tetap prihatin dengan segala keperluan Rohana termasuk menghantar R0hana untuk ke Kelas Asas Fardhu A1n (Kafa) dengan menggunakan w4ngnya sendiri. R0hana juga diberikan pended4han mengenai agama lslam menerusi pendidikan di sekolah dan rakan seagama dengannya.

Bukan sahaja itu, Chee turut peka dengan 1su makanan halal dan sentiasa memastikan R0hana meneruskan kehidupannya sebagai se0rang Muslim.

“Saya sayangkan dia seperti anak sendiri. Sejak kecil, saya pastikan dia makan makanan halal dan melakukan 1badat sebagai seorang Musl1m sehinggalah hari ini”.

“Cuma sebelum saya m4ti, saya mahu lihat dia berkahw1n, bekerjaya dan bahagia. Saya lega kerana selama hay4t saya, saya pastikan dia terjaga sebagai seorang Musl1m. Dia akan kekal begitu sampai bila-bila”.

R0hana (tengah) bersama Chee (kiri) dan ibu k4ndungnya, Salimah Usman. Sumber : Harian Metr0

Chee yang tidak pernah berkahw1n turut berharap agar R0hana akan diberikan status kew4rganegaraan. Rohana pernah mem0hon kewarg4negaraan pada tahun 2016 namun masih belum mener1ma sebagai jawapan. Malah, dia juga meng4kui pernah mengalami tek4nan yang tervk sehingga cuba untuk membunvh dirinya.

“Bila saya fikirkan, dunia ini t1dak adil. Bukan sal4h saya. Bila emak ayah buat sal4h, kenapa saya kena t4nggung. Saya cuma teruskan hidup sebagai anak. Bila kena berhent1 sekolah, saya sangat sed1h kerana tiada siapa tol0ng. Saya terp4ksa berhent1 kerana tiada d0kumen,” luah hat1 Rohana.

R0hana yang kini bekerja sebagai guru tu1syen memasang harapan untuk sekurang-kurangnya diberikan kad pengenalan sementara bagi memudahkan urusan har1annya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri turut sempat menghubungi R0hana bagi mendapatkan kisah yang dialami oleh gad1s itu dan memaklumkan akan memb4ntunya mendapatkan kad pengenalan serta taraf kew4rganegaraan.

Pada masa sama, Menteri Dalam Negeri iaitu Datuk Seri Hamzah Zainudin serta-merta telah mem1nta beberapa pegawa1 untuk membuat s1as4tan bagi memastikan kesah1han maklumat sebelum mengumumkan sebarang keputusan.

Kas1h anak kepada ibunya. Sumber : Harian Metro

Jelas Hamzah, “In shaa Allah, saya difahamkan bapa R0hana adalah w4rga Malaysia. Atas sebab itu, jika ada d0kumen membukt1kannya, ia mudah untuk kita berikan (taraf kew4rganegaraan)“.

Kisah ini turut member1 kesan yang mendalam kepada warganet yang rata-ratanya mend0akan agar kedua-dua beranak ini diberikan kesejahteraan dalam keh1dupan mereka. Ramai yang memuj1 sikap dan nilai kem4nusiaan yang tinggi pada Chee. Tidak lupa juga ada yang sehingga berjurai a1r m4ta mereka apabila menghayati perjalanan hidup mereka.

Di samping itu, R0hana berjanji akan terus menyayangi ibu angk4tnya yang mesra dipanggil ‘la0shi’ (cikgu) meskipun dia akan membawa dir1nya selepas ini.

Sumber : mStar

Leave a Comment