Gadis ser1k amal ‘diet air mineral’ selepas t4kut teng0k kesannya, sekarang pagi-pagi dah makan nasi lemak

SETIAP wanita pasti mahu memiliki tubvh yang ramping dan menaw4n.

Pelbagai kaedah, tip atau diet yang diamalkan demi menurunkan berat badan.

Namun ada yang ‘tersal4h percaturan’ dalam merealisasikan impian tersebut sehingga boleh memudar4tkan kes1hatan, sebagaimana yang dialami oleh gad1s ini.

Hanya mahu dikenali sebagai Nurin Jamaluddin, gad1s ini berk0ngsi pengalaman apabila tapak tangannya berubah menjadi biru puc4t gara-gara mengamalkan diet yang agak ekstr3m.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya nak turunkan berat badan kerana banyak baju t4k muat dan juga rasa memang patut diet sebab berat badan makin hari makin naik.

“Saya tak c0nsult dengan mana-mana orang pun (c0ach). Hanya ikut cara diet sendiri je. Saya ajar diri untuk tak makan kemudian setiap hari jadi terbiasa.

“Tambah-tambah lagi masa mula diet tu, saya baru nak start kerja jadi memang tak kisah la pasal makan ni sebab sibuk kerja. Memang berhent1 terus makan waktu tu. Pergi kerja hanya bawa air m1neral.

“Saya hanya ambil makanan pada waktu petang. Saya ambil nasi, itu pun dalam p0rtion yang kecil,” cerita gadis berusia 20 tahun ini.

kurus 2

Tapak tangan Nurin bertukar puc4t gara-gara menahan lap4r.

Menurut Nurin, selama lima bulan dia mengamalkan kaedah tersebut, berat badannya turun dari 69 kilogram (kg) kepada 55kg.

Namun ketika dalam proses diet ekstr3m tersebut, peristiwa yang berlaku pada Mac tahun lalu ibarat ‘penggera’ buat gad1s ini dan menyedarkan dirinya agar mengubah p0la pemakanan yang sama sekali t1dak sihat.

“Kejadian itu berlaku pada 20 Mac 2021. Jari saya jadi biru puc4t. Saya rasa sebab tak makan langsung… saya hanya minum air mineral.

“Mujurlah tak lama pun…. petang tu jadi biru dan berlarutan sampai malam. Bangun es0k tu dah perlahan-lahan hilang sebab malam tu makan je banyak-banyak sebab dah agak dah jadi macam tu sebab tak makan.

“Sudah tentu perasaan waktu jari biru tu memang t4kutlah. Sebelum tangan jadi macam tu, berat memang dah banyak turun. Selepas kejadian itu, saya berhent1 diet sebab berat pun dah turun,” ujarnya yang menjalankan b1snes secara dalam talian.

Walaupun keadaannya tidak ser1us, namun Nurin meng4kui ser1k untuk mengulangi kaedah yang sama.

“Alhamdulillah lepas kejadian tu saya okay. Saya masih diet lagi selepas itu tapi tidaklah sampai tak makan terus. Kalau rasa l4par, saya ambil roti… kalau dulu, saya minum air mineral saja jika lap4r.

kurus 1

Berat Nurin turun sebanyak 14kg ketika mengamalkan diet ‘air mineral’.

“Tapi sekarang saya t4k diet macam tu dah. Berat badan pun perlahan-lahan naik semula… pagi-pagi makan nasi lemak saja.

“Nasihat saya kalau ada yang nak kurus tu, tol0nglah ikut cara yang betul. Jangan amalkan diet yang sal4h… nanti menyes4l kemudian hari,” kata gad1s yang berasal dari Terengganu ini lagi.

Sehingga kini, perk0ngsian Nurin di aplikasi TikT0k mengenai pengalaman dietnya itu meraih melebihi 171,000 jumlah tont0nan.

Sumber : mStar

Leave a Comment