Dulu 8XL kini 3XL! Wanita m4ngsa b0dy sh4ming gigih berubah ketika ber4t hampir 200kg… k0ngsi kisah seks4 nak ke tandas, kerusi pat4h

APABILA baju atau seluar semakin l0nggar, pastinya ia merupakan antara petunjuk bahawa berat badan semakin berkurangan.

Bagi se0rang wanita, perubahannya cukup lu4r biasa apabila baju yang pernah dipakainya sebelum ini b0leh disarung dua 0rang!

Keceriaan jelas tergambar di wajahnya ketika memakai blaus labuh tersebut bersama se0rang rakan.

Bercakap kepada mStar, wanita berkenaan yang mahu dikenali sebagai Aysha Alam berkata, dia mengalami 0bes1ti sejak usianya awal 20an.

Wanita berusia 30 tahun itu memberitahu, sehingga ke satu tahap, ber4t badannya mencecah hampir 200 kilogram (kg) sekali gus menyuk4rkan kehidupan hariannya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Berat badan berlebihan menyebabkan saya suk4r nak bergerak. Berjalan selangkah pun sus4h, nanti sak1t pinggang.

“Saya t4k boleh keluar berjalan lama-lama, lepas seminit dah rasa semput dan kena duduk berehat dulu sebelum sambung berjalan,” katanya ketika dihubungi.

satu baju dua orang 185kg

Aysha (kiri) bersama suami. Ketika ini berat badan Aysha 185kg.

Aysha berkata, apa yang paling menyul1tkan keadaannya apabila setiap kali mahu menggunakan tand4s.

“Kalau di rumah, badan saya t4k muat masuk ke tandas. Sama ada kena ada b4ntuan, dit0lak dari belakang atau saya terp4ksa berjalan masuk secara mengiring.

“Lebih sus4h kalau berada di luar terutama t4ndas awam yang masih guna tandas c4ngkung. Saya tak boleh guna, jadi saya terp4ksa tahan daripada membu4ng air kecil atau besar sehingga balik ke rumah,” ujarnya yang berasal dari Kajang, Selangor.

satu baju dua orang 160kg

Aysha dengan berat badan 160kg.

Meng4kui menjadi m4ngsa b0dy sham1ng, dia yang sebelum ini memakai baju bersaiz 8XL sering menjadi bahan rakaman 0rang awam merupakan perkara biasa.

“Bila saya ke mana-mana, 0rang akan pandang saya. Mereka ambil gambar atau rakam video, dari jauh saya tahu mereka berkata-kata… kalau budak-budak t4k usah cakap, mereka secara terang-terangan beritahu badan saya ni besar sangat,” katanya dengan nada seb4k.

Namun hat1nya terdetik untuk bersungguh-sungguh menurun berat badan sejak bapanya dijemput Ilahi pada Okt0ber 2020 ketika usia 56 tahun akibat penyak1t kenc1ng manis.

“Sebelum arw4h ayah men1ngg4l dun1a, ayah pernah kata saya dah kahwin tapi suami masih boleh terima keadaan saya. Sedangkan bukan semua suami b0leh terima keadaan seperti saya.

“Ayah kata kalau saya tak buat sekarang, sampai bila? Kes1hatan saya perlu dijaga dan saya kena lakukan dengan usaha sendiri,” katanya yang mendirikan rumah tangga sejak 2014.

satu baju dua orang 115kg

Aysha berjaya menurunkan berat badan dari hampir 200kg kepada 115kg.

Pen1aga pr0duk kecantikan dan minuman det0ks itu nekad untuk mengamalkan diet pemakanan dan pengambilan minuman det0ks sebelum fasa seterusnya dengan melakukan senaman.

“Lepas dah berat badan makin susvt, saya b0leh berjalan 100 meter, 500 meter dan kemudian satu kil0meter (km). Alhamdulillah sekarang dah b0leh berj0ging sejauh 5km.

“Sekarang b0leh pakai high heels. Dulu bukan setakat risau tumit kasut pat4h, kerusi yang saya duduk kat kenduri kahwin pun pernah p4tah,” katanya yang kini memakai baju bersaiz 3XL dan menunaikan s0lat dengan lebih selesa.

Belum puas dengan pencapaiannya, Aysha yang kini dengan berat badan 115kg akan meneruskan sasaran untuk mengurangkannya kepada 75kg.

“Kalau kita tak ubah diri kita, siapa lagi nak ubah? Kita kena tentukan keh1dupan kita. Jangan berhent1 berusaha untuk menjadi yang lebih baik,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment