“Jadilah kambing yang sedap dimak4n” – Lelaki ini bel4 kambing ikut zaman! Nama macam manusia, sesi b0rak live TikT0k tak pernah sunyi

KAMBING-kambing yang dibel4 di ladang penternakan ini diberi pelbagai nama yang un1k 0leh pemiliknya.

Antara nama yang menjadi pil1han termasuklah Aiman, Zubir, Suzana, R0kiah, Nurul Huda, Hanafi dan banyak lagi.

Menurut Azr0y Abdul Manaf, 38, nama-nama itu diberi secara sp0ntan, namun ia ternyata membawa perbezaan buat haiwan ternakannya.

“Nama-nama kambing saya beri secara sp0ntan. Kalau kita panggil dengan gel4ran kambing, ia tak akan menyahut. Suatu hari, saya panggil dengan nama manusia, terus kambing men0leh.

“Jadi saya buat keputusan untuk namakan semua kambing saya. Setiap kali dipanggil, Alhamdulillah, ia akan men0leh dan beri resp0n kepada saya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Selain itu, ada juga pengikut media sos1al yang beri cadangan nama untuk kambing-kambing saya,” ujarnya yang mengusahakan ladang ternakan Temasek Ag0o di Batu 9, Gombak, Selangor.

Menurut penternak yang senang disapa Azr0y itu, ladang miliknya sudah diusahakan sejak lima tahun lalu.

azroy3

Kambing-kambing belaan Azroy diberi pelbagai nama dan gel4ran.

Setakat kiraan pada 7 Januari 2022, terdapat 257 ek0r kambing di ladang tersebut yang mana ia secara berkala akan disalurkan kepada pel4nggan yang terdiri daripada 0rang persendirian, pengusaha rest0ran, katering dan sebagainya.

“Kami kemas kini st0k setiap bulan. Setakat ini, ada 257 ek0r kambing dan biri-biri. Selain dibel1 untuk aqiqah dan k0rban, kami juga supply kambing hidup kepada penternak yang lain.

“Ada juga pengusaha katering, pengusaha kambing perap serta 0rang persendirian yang bel1 kambing untuk kenduri dan sebagainya.

“Ada yang bel1 kambing hidup, ada yang minta disembel1h dan dip0t0ng siap, kami ju4l ikut permintaan,” ujarnya yang dib4ntu dua adik serta dua lagi pekerja.

Jika dahulunya Azroy banyak berk0ngsi mengenai kambing-kambingnya di Faceb00k, dia mula beralih ke platf0rm TikT0k pada 0ktober tahun lalu dan berjaya meraih lebih 130,000 pengikut dalam temp0h singkat.

Lebih menggembirakan, vide0-vide0 keletah menghiburkan Azroy dengan kambing-kambing ternakannya turut mencur1 perhatian netizen sehingga meraih jut4an tontonan di platf0rm berkenaan.

azroy2

Ladang ternakan Azr0y terletak di G0mbak, Selang0r.

“Sebenarnya saya memang terh4ru dapat raih ramai foll0wers dalam tempoh singkat. Melalui TikT0k, sedikit sebanyak dapat memberi pended4han mengenai ladang ini. Malah, ia turut membawa pelanggan-pelanggan baharu buat kami.

“Disebabkan TikT0k, ada individu dari Johor nak bel1 kambing dengan saya, sedangkan di sana pun memang ada orang ju4l kambing. Terima kasih saya ucapkan kepada mereka yang beri s0kongan.

“Setiap hari jam 9 pagi, 12 tengah hari dan 5 petang saya akan buat live di TiKT0k, untuk tunjuk sesi beri makan kepada kambing. Agak mengejvtkan kerana ia meraih puluhan r1bu tontonan.

“Sebagai pengh4rgaan, saya juga jemput 80 foll0wers terpilih dari serata Malaysia untuk datang makan kambing g0lek di ladang saya pada ambang Tahun Baharu, baru-baru ini,” jelas Azroy lagi.

azroy4

Gelagat kambing di ladang ternakan itu banyak dik0ngsi melalui TikT0k.

Mengenai kehidupan sehariannya, Azroy meng4kui dia mengabiskan sekitar 12 jam untuk menguruskan semua haiwan ternakan di ladang tersebut.

Selain pemer1ksaan kes1hatan, pemberian makanan serta pembersihan kandang, Azroy percaya k0munikasi yang bagus juga dapat memberi impak p0sitif buat haiwan-haiwan tersebut.

“Sesiapa yang nak masuk bidang ini, mereka kena beri k0mitmen penuh. Saya bermula 7 pagi dan akan berakhir 7 petang. Seharian di kandang. Pada saya, kita jangan buat kandang seperti kandang, sebaliknya anggap ia seperti rumah. Kena sentiasa bersih, biar selesa 0rang nak datang.

“Saya juga selalu bercakap dengan kambing. Saya pesan supaya mereka jadilah kambing yang sedap dimakan. Aktiviti bercakap dengan kambing yang saya k0ngsi di TikT0k turut menjadi punca foll0wers meningkat, mereka suka teng0k vide0 begitu,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment