Pelukis inai mu4k dengan pel4nggan men1pu sebab nak dapat balik dep0sit, beri alasan langsung t4k masuk akal

DUG4AN yang terp4ksa dihadapi mereka yang menceburi bidang pern1agaan dan perkh1dmatan bukan alang kepalang.

Apatah lagi apabila berurusan dengan pel4nggan yang banyak ragamnya.

Namun, apa yang paling menduk4citakan bagi mereka adalah sikap individu yang gemar membat4lkan tempahan pada saat akhir dengan alasan t1dak munasabah.

“K0rang janganlah gunakan alasan ‘t4k jadi kahwin’ semata-mata nak c4ncel b00king padahal tidak pun, nak c4ncel b00king sebenarnya sebab nak berinai dengan kawan sahaja,” tulis, Astinawira Helman, 26, yang turut berk0ngsi dial0g antara dia dan pel4nggan tersebut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercakap kepada mStar, Astinawira yang menetap di Kampung Melayu Pandan, Joh0r Bahru berkata, dia sering berdepan dengan pelanggan yang memberikan pelbagai alasan t4k masuk akal hanya untuk membat4lkan tempahan.

Dia yang sudah hampir tujuh tahun menjadi henna artist berkata, alasan tersebut seringkali digunakan dengan harapan supaya mereka mendapat semula wang dep0sit yang telah dib4yar.

“Yang saya tak boleh lupa ada yang bagi alasan ‘t4k jadi kahwin’, ‘t4k jadi tunang’ padahal el0k je cl1ent tu buat majlis.

“Ada juga selalu bagi alasan, makcik, adik, sepupu, sedara dan lain-lain sp0nsor, padahal boleh je teruskan b00king, mereka boleh minta individu yang sp0nsor tu sambung dep0sit dia b4yar, tapi mereka tak nak, mereka tetap nak c4ncel sebab yang sp0nsor tu nak b00king orang lain,” katanya.

Astinawira sudah tujuh tahun bergel4r Henna artist.

Apa yang lebih menyed1hkan adalah sikap sesetengah individu sanggup membat4lkan tempahan sehari sebelum majlis berlangsung.

“Ada yang c4ncel dua tiga bulan sebelum, yang tu masih b0leh terima lagi, paling sed1h bila yang c4ncel sehari sebelum tarikh berinai sebab saya dah sediakan barang-barang semua, memang la h4rga barang tak seberapa tapi kita dah kos0ngkan slot untuk dia.

“Ini semua antara cabaran yang terp4ksa kami tempuhi terutama sekali bila berdepan dengan cl1ent yang tak faham k0nsep ‘h1re serv1ce’, mereka suka-suka minta kita gantikan dep0sit pada keluarga, kawan, dan mereka ini memang jenis yang tak b0leh nak bertolak ansur dan tak faham kerja orang,” katanya, yang menyediakan serv1s inai di kawasan Johor Bahru.

Menurut Astinawira ada pel4nggan yang sanggup membat4lkan tempahan sehari sebelum majlis.

Jelasnya, biasanya dep0sit yang telah dib4yar memang tidak akan dipulangkan semula kepada pel4nggan.

“Kalau nak tukar tarikh lain saya b0leh tolak ansur sebab saya tak nak bvrn duit pel4nggan tanpa kerja, tapi kalau sampai tahap bertek4k-tek4k dengan cl1ent saya pulangkan je terus dep0sit sebab mal4s nak pen1ngkan kep4la,” katanya.

Antara hasil kerja Astinawira.

Menurut Astinawira, h4rga yang dikenakan seseorang henna artist itu bukanlah bersandarkan pada paste inai yang digunakan semata-mata, sebaliknya tekn1k yang digunakan pelukis itu.

“Nasihat saya pada mereka yang ingin mencari henna artist tu sebelum b00king seeloknya survey dahulu hasil kerja, bandingkan h4rga dengan hasil, bukan h4rga dengan h4rga (antara tukang inai) semata-mata.

“Minta design ikut bvdget, minta tukang inai sy0rkan, jangan minta des1gn yang sarat tapi nak mur4h sebab h4rga bukan hanya pada paste inai yang digunakan tapi pada tekn1k seni si tukang inai,” tegasnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment