T4k sia-sia nenek ‘bising’! Cucu t4k sangka ramai berkenan rekaan baju tunang jahit sendiri inspirasi Hanis Zalikha

MEMPUNYAI kemah1ran menjahit sememangnya menjadi nilai tambah buat se0rang wanita.

Bukan sahaja dapat membuat rekaan baju mengikut c1tarasa fesyen yang digemari, malah keb0lehan tersebut juga secara t1dak langsung dapat menjana pendap4tan.

Begitu juga dengan wanita ini yang menjadikan bidang jah1tan sebagai kerjaya.

Malah lebih beruntung, dia tidak perlu bersusah pay4h menempah pakaian untuk digayakan ketika hari bahagia, sekali gus mencipta m0men indah dalam kamus hidupnya.

Perk0ngsiannya mengenai busana yang dijah1t sendiri untuk disarung ketika majlis pertunangan bulan lalu membuatkan rata-rata netizen terpegun dengan rekaan hasil tangannya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Siti Rauhah Mahadhir berkata dia pada mulanya berhasrat untuk menemp4h busana majlis pertunangan dengan pereka fesyen lain, namun mengubah fikiran selepas mendengar saranan neneknya.

“Pada mulanya saya t4k nak buat baju untuk majlis tunang sendiri, tapi nenek b1sing. Kata nenek, seel0knya saya buatlah sendiri memandangkan saya se0rang tukang jahit. Saya pun akur saja.

“Gaun untuk majlis pertunangan saya diinsp1rasikan daripada busana pertunangan Hanis Zalikha. Saya mahukan yang simple dan t4k perlu pakai veil, sebaliknya hanya shawl. Jadi shawl itu saya panjangkan untuk disangkut pada jari.

tunang 1

Majlis pertunangan Rauhah berlangsung pada Disember lalu.

“T1ada tema tertentu pun, tapi hanya tetapkan warna mar00n. Alhamdulillah, puas hat1 dapat cipta kenangan pada hari bahagia sendiri, tapi yang saya terkejvt, ramai pula exc1ted bila tengok gaun tu,” ujar wanita berusia 24 tahun ini.

Senang disapa sebagai Rauhah, wanita ini berkata dia melangsungkan pertunangan pada Disember lalu dan berk0ngsi vide0 majlisnya beberapa hari kemudian di platf0rm Instagram sahaja.

Namun tanpa dis4ngka, vide0 tersebut menjadi tul4r baru-baru ini sehingga membuatkan dia terkejvt apabila menerima tempahan daripada pel4nggan baharu.

“Selepas video tu v1ral, Alhamdulillah rezeki tak disangka-sangka. Ramai yang dah ‘l0ck’ 0rder. Ada yang tempah baju bertunang dan nikah, ada juga tempah baju raya.

“Ada se0rang tu, dia nak ‘sebiji’ sama macam saya. Selalunya yang tempah ni hantar kain yang dibel1 sendiri, tapi pelanggan ini suruh saya yang carikan dan buat sama macam baju saya. Dia hanya beri ukuran saja.

“Ada juga pel4nggan dari Kuala Lumpur dah buat app01ntment nak datang ke Senawang. Ada juga buat tempahan dari negeri lain seperti Perak dan lain-lain,” katanya.

Bercerita mengenai kerjayanya, Rauhah yang juga anak sulung daripada lapan beradik berkata dia mula ser1us menceburkan diri dalam bidang seni jah1tan sejak tiga tahun lalu.

“Saya mewarisi minat menjah1t daripada nenek dan ibu saudara. Sejak kecil saya selalu ada bersama nenek di kedainya di Melaka, jadi selalu teng0k dia dan makcik menjahit tempahan pel4nggan.

“Waktu tingkatan empat, saya ambil subjek seni jah1tan dan terus menyambung pengajian dalam Dipl0ma Seni Reka Fesyen, juga di k0lej vokas1onal.

tunang 2

Baju pel4nggan hasil ‘air tangan’ Rauhah.

“Saya juga mengikuti 0perasi Latihan V0kas1onal (V0cational Training 0peration) selama enam bulan. Dengan adanya VT0, saya juga kerapkali dipanggil untuk mengajar penuntut dalam bidang jah1tan.

“Pada 2019, saya beranikan diri untuk ceburi bidang jahitan secara ser1us. Mula-mula r1sau juga t4kut tak b0leh, tapi dengan sok0ngan ayah, Alhamdulillah…. dah tiga tahun saya jadi tukang jahit sepenuh masa,” katanya yang mengkagumi rekaan Rizman Ruzaini dan Hatta D0lmat.

Buat masa ini, Rauhah berkata dia hanya ber0perasi dari rumah dan bekerja bersendirian.

“Sudah pasti saya impikan untuk miliki butik dan pekerja sendiri…. InsyaAllah jika ada rezeki lebih,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment