Tarik diri jadi p0lis selepas terdengar ‘letvpan kecil’! Pemuda gigih ju4l baju bundle kumpul duit bed4h lutut, mahu capai cita-cita

SETIAP manusia diuj1 dengan pelbagai jenis dug4an.

Begitulah juga dengan pemuda ini yang perlu bekerja keras mencari rezeki demi meny4ra keluarga dan mengumpul wang untuk pembed4han lututnya yang terceder4 semasa latihan untuk meneruskan hasrat menjad1 seorang angg0ta p0lis.

Menurut Muhammad Nur Azizi Yaak0p, 23, selepas impiannya untuk menyarung un1f0rm p0lis terb4ntut, dia juga berdepan cabaran get1r sehingga terduduk memikirkan nasib diri dan keluarga.

Jejaka ini pernah bekerja di kilang sarung tangan sebelum menjalani latihan menjadi se0rang p0lis.

“Lepas habis belajar, tahun 2018 saya terus pergi 0pen interview p0l1s dekat IPD, Melaka. Alhamdulillah, rezeki saya lepas tunggu sampai dua tahun saya dapat panggilan jaw4tan k0nstabel tahun 2020.

“Dalam masa saya tunggu tawaran panggilan tu, saya kerja sebagai staff lab0ratory dekat kilang sarung tangan di Kelemak, Alor Gajah, Melaka.

“Saya nampak masa depan saya lebih cerah sebagai p0lis, saya pun ambil keputusan berhent1 kerja kilang dan lap0r diri di Ayer Hitam, Negeri Sembilan,” ujarnya kepada mStar.

Imbas jejaka yang mesra disapa Azizi ini, dia pada mulanya harus menjalani latihan selama enam bulan di Pusat Latihan P0lis Air Hitam (PULAPAH), Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan.

Namun setelah hampir tiga bulan menjalani latihan iaitu kawad kaki, dia mengalami kemal4ngan yang menyebabkan keceder4an ser1us pada bahagian lutut.

“Masa latihan macam biasalah sedikit l4sak. Masa kena hent4k kaki tu ada satu bunyi macam letvpan kecil pada bahagian lutut saya. Terus rasa lem4h kat bahagian tu dan rasa keb4s sikit. Lutut saya dah tak kuat masa tu.

“Jurulat1h saya ada nasihatkan supaya saya stay dulu sebab sayang dah separuh jalan walaupun tak b0leh j0in latihan. Tapi saya kena fikir tentang kes1hatan saya juga. Risau akan jadi lagi tervk,” tambahnya.

Bagaimanapun jejaka ini memutvskan untuk menarik diri kerana tidak mampu meneruskan lagi latihan yang berbaki tiga bulan disebabkan dia tidak mampu untuk berdiri dalam temp0h lama.

Azizi mengambil ikhtiar bern1aga t0pi di Vintage Night Market, Jalan Hang Tuah, Melaka berhadapan UTC.

“Memang saya terus let4k jawatan masa tu. Saya nak elak p1hak atasan berhent1kan saya t4kut nanti rek0d saya tercem4r sebab bila diberhent1kan ni orang ingat saya yang bermas4lah.

“Sekarang saya tengah kumpul duit sendiri untuk t4nggung k0s raw4tan 0perat1on lutut saya berh4rga RM30,000. Saya pula memang tak ada 1nsurans masa tu.

“Pergerakan saya terbatas sampai sus4h nak berjalan. Saya tak boleh angkat benda-benda berat. Nak berdiri lama sikit pun tak boleh.

“Saya ikhtiar dengan bern1aga pakaian bundle. Saya ada juga sewa tapak bern1aga dekat Vintage Night Market. Tapi biasalah adat bern1aga ni ada pasang surut. Ada masa saya cuma untung RM150 sahaja untuk surv1ve dalam sebulan. RM100 saya bagi mak, baki lebih tu baru saya guna untuk diri sendiri,” ujarnya.

Merupakan anak b0ngsu daripada tiga adik beradik yang masih bujang ini, Azizi meng4kui berdepan cabaran besar dalam usahanya mencari dan4 untuk raw4tan pembed4han dalam waktu yang singkat.

Anak kelahiran Kuala Lumpur yang kini menetap di Alor Gajah, Melaka ini turut berk0ngsi hasratnya untuk mencari kerja yang mempunyai gaji p0kok setiap bulan tetapi keadaan dirinya yang sak1t tidak mengizinkan.

Katanya, dia tidak boleh melakukan sebarang aktiviti atau pekerjaan sembarangan yang boleh membuatkan keadaan lututnya semakin par4h kerana kurang daya menampung berat badan.

Keadaan lutut Azizi yang mengalami keceder4an ser1us membuatkan dia sukar berdiri dalam tempoh lama.

“Mak ayah saya pun dah bersar4 sekarang jadi saya terp4ksa tanggung keluarga saya juga.

“Saya bern1aga 0pen table dekat pasar malam Alor Gajah, Melaka. Selain tu saya ju4l dekat Instagram dan Car0usell juga.

“Sejak kebelakangan ni, dah empat lima bulan juga pern1agaan saya dr0p. Persaingan dekat media sos1al terlalu ramai tapi saya tak pernah putvs asa,” tambahnya.

Selain kekangan itu, Azizi juga berdepan sikap segelintir pelanggan yang tidak ser1us untuk membel1 sehingga menyus4hkan dirinya.

Menurut Azizi, dia sed1h apabila diperlakukan sedemikian, namun menganggap ia sebagai satu cabaran yang terpaksa ditempuhi demi mencari duit bagi menampung k0s pembed4hannya kelak.

Tambahnya lagi, dia juga tabah berusaha dalam dunia pern1agaan mencari rezeki biarpun dilanda dug4an demi ibu bapa yang sudah lanjut usia.

Sumber : mStar

Leave a Comment