Dengar Jeritan Minta T0l0ng, ‘Her0’ Thaipusam Bantu Wanita Melayu Bers4lin Dalam Kerata

Setiap 0rang pasti akan ada kenangan sepanjang hidupnya. Tak kiralah kenangan yang sed1h atau gembira. Tetapi untuk se0rang pemuda yang bernama LK Savantharaja, mem0ri menyaks1kan sendiri pr0ses melah1rkan anak di dalam kereta t1dak mungkin dapat dilupakan.

Dengar jer1tan minta t0l0ng

Menerusi hantaran di Faceb00k miliknya, LK Savantharaja berk0ngsi kejadian ketika dia ke ku1l Sri Subramaniyar, Batu Caves untuk semb4hyang pada Hari Thaipusam yang jatuh hari Selasa.

Menurut LK Savantharaja, dia dan beberapa peng4nut ag4ma Hindu telah membantu se0rang wanita Melayu yang sedang menahan kesak1tan untuk bersal1n.

Ini adalah cerita pada hari Tha1pusam. Tadi (hari Selasa), saya dan beberapa orang peng4nut datang s0lat di Ku1l Sri Subramaniyar Batu Caves.

Ternampak s0rang wanita jer1t minta t0l0ng di luar kuil. Terus saya berlar1 sebelum nampak se0rang ibu b4ngsa melayu nak bersal1n dalam kereta.

Guna kain ‘vesthi’ tutup tingkap

Bergerak pantas, LK Savantharaja bersama beberapa pengunjung menutvp tingkap kereta itu dengan menggunakan kain ‘vesthi’ berwarna kuning.

Gembira menyaks1kan kehadiran bay1 perempuan, lelaki yang juga seorang wartawan sebuah akhbar Tam1l turut mencari p1sau untuk memot0ng tali pus4t anak kecil itu.

Saya dan beberapa pengunjung wan1ta terus tutvp tingkap kereta dengan kain (vesthi). Masa bay1 selamat dilah1rkan, saya bagitau ‘Kakak you and y0ur b4by are blessed, rasa gembira dia selamat lah1rkan b4yi perempuan.

Ambul4ns pun terus sampai lepas bay1 keluar. Sebelum mereka pergi h0spital, saya sempat selfie dengan bapa kepada bay1 itu untuk kenangan.

Di ruangan k0men, rata-rata wargamaya memuj1 tindakan LK Savantharaja yang tidak mengira b4ngsa dan agama dalam menghulurkan pertol0ngan kepada keluarga terbabit.

Terima kasih kepada semua yang memb4ntu, inilah buktinya rakyat Malaysia bersatu padu dan sentiasa menol0ng antara satu sama lain tanpa mengira ag4ma, b4ngsa dan keturunan. Semangat ini wajar dic0ntohi oleh semua.

Inilah perpaduan yang kita mahukan di kalangan rakyat Malaysia.

Sumber: Facebook @LK Savantharaja

Sumber : Oh Bulan

Leave a Comment