Tiada lagi keperluan imbas suhu bad4n, hanya ‘scan’ MySejahtera – Khairy

INDIVIDU yang ingin memasuki mana-mana prem1s tidak lagi perlu mengimbas suhu, kata Khairy Jamaluddin.

Menteri Kes1hatan itu berkata, sebaliknya setiap individu hanya memadai dengan merek0dkan butiran diri menerusi imbasan apl1kasi MySejahtera.

“Kementerian Kes1hatan (KKM) telah bersetuju untuk mengeluarkan pemer1ksaan suhu daripada pr0sedur 0perasi standard (S0P) c0vld-19.

Sumber : The Star

“Cadangan ini akan dibawa ke mesyuarat mingguan Kuartet Menteri dan Majlis Kesel4matan Negara (MKN),” kata Khairy pada sidang media di Parlimen pada Khamis.

Khairy berkata setiap individu bagaimanapun tetap perlu menunjukkan sijil vaks1nasi sebelum memasuki prem1s kedai dan restoran.

“Dan pemilik premis juga perlu memastikan pematuhan jarak fizikal dan orang ramai memakai t0peng pelitup muka apabila tidak makan.

“KKM juga mengesy0rkan agar orang ramai menghidupkan ciri pengesanan bluet00th MySejahtera yang sangat berguna untuk pengesanan k0ntak.

“Ia tidak wajib tetapi sangat disy0rkan. Ciri ini akan memberitahu anda jika anda adalah k0ntak kasual. Ia tidak bermakna anda perlu dikuar4ntin, sebaliknya hanya perlu memantau simpt0m pada diri,” kata Khairy. – THE STAR

Sumber : mStar

Leave a Comment