Pad4h bertenggek di pintu gerabak kereta api di teng4h malam, pemuda ser4m sejuk nampak kelibat m4khluk berwajah burvk dalam semak… tiba-tiba ia ada di tingkap!

SETIAP kali mel1hat kereta api melintas, fikiran Saiful pasti akan terkenang peristiwa ser4m yang pernah menimpanya beberapa tahun lalu ketika pulang ke kampung halamannya di utara tanah air dengan menaiki pengangkutan itu.

Kebiasaannya Saiful berkata dia akan menaiki bas ekspres untuk pulang ke kampung, namun kali ini dia bersama beberapa rakan seuniversitinya mengambil keputusan menaiki kereta api memandangkan laluan mereka sama dan ingin melakukan kelainan.

“Saya bersama lima lagi rakan bert0lak ke utara tanah air dari Kuala Lumpur… pengalaman menaiki kereta api memang menyer0nokkan.

“Dua rakan saya turun di stesen Batu Gajah, dua lagi di Ip0h manakala saya dan rakan baik Azim turun di stesen terakhir,” katanya.

Mengimbau pengalaman itu, Saiful berkata, ketika menurunkan penumpang di Ip0h, jam sudah menunjukkan pukul 12 tengah malam dan dia mula berasa b0san sebelum mengambil keputusan berjalan-jalan di dalam kereta api untuk meregangkan badan.

Saiful dan Azim mengambil keputusan untuk duduk di tepi pintu kereta api untuk mer0k0k dan bersantai sambil menikm4ti pemandangan malam dan menghirup udara segar di luar.

ghost-train

Saiful terkejvt apabila melihat kel1bat seorang wanita di pintu gerabak kereta api.

“Memang layan duduk di pintu gerabak sambil mengh1sap rok0k, kena angin malam sambil mendengar bunyi cengkerik berlaw4n dengan bunyi r0da kereta api.

“Dalam kami melayan perasaan, kereta api mula bergerak perlahan kerana melalui landasan berselek0h dan jelas dapat lihat hutan di depan mat4 sebelum melintasi kawasan kampung di situ.

“Saya dan Azim asyik memandang ke luar sambil berbual-bual sebelum kami tiba-tiba ternampak satu kel1bat berwajah puc4t seakan-akan manusia tetapi agak besar dan tinggi berdiri di dalam semak.

“Meskipun nampak sekilas lalu namun jelas kelihatan wajahnya yang burvk sedang memandang ke arah kami…. tergam4m saya dibuatnya,” katanya.

Dalam suasana cem4s, Saiful dan Azim terus menutup pintu gerabak yang terbuka dan kembali beredar ke kerusi masing-masing.

Penumpang lain ramai telah lena dan mereka memutvskan untuk duduk dan tidur tanpa bercakap mengenai apa yang dilihat sebentar tadi.

“Mal4ngnya kelopak mat4 saya macam ditarik-tarik dan tidak boleh tidur… Dalam kegel1sahan tidak boleh lelapkan mata, saya tertoleh ke arah luar dan saya nampak lemb4ga sama!

“Kali ini ia lebih dekat, betul-betul tepi tingkap dan ia bergerak sama laju dengan kereta api. Saya lihat Azim turut memandang ke luar tingkap dan wajahnya puc4t,” imbaunya.

Dalam perasaan t4kut yang membuak-buak, kedua-dua mereka cuba menutup mat4 dan memegang tangan di antara satu sama lain sambil membaca ayat Kursi.

Saiful memberitahu mereka tertidur dan sedar-sedar mereka sudah tiba ke destinasi.

“Bertambah pel1k, Azim beritahu saya seperti orang nampak h4ntu dan berkelakuan pel1k dan apabila saya bertanya dengan Azim tentang kejadian semalam, dia langsung tidak tahu apa yang saya katakan dan memberitahu sudah tidur lebih awal.

“Malah dia tidak ikut saya berjalan-jalan di dalam kereta api atau pun berdiri di pintu gerabak untuk mengh1sap rok0k… apatah lagi nampak h4ntu!,” ujarnya.

Sehingga ke hari ini kata Saiful, kejadian itu masih bermain di dalam fikirannya dan apa berlaku kepadanya seperti benar dan pasti ia bukannya mainan tidur.

Sumber : mStar

Leave a Comment