Kakak sanggup berk0rban, ketepikan kerja demi jaga adik sakit Tal4semia di h0spital… rupa-rupanya diri sendiri ada penyak1t sama!

KASIH yang t1dak bertepi.

Itulah ayat yang sesuai bagi menggambarkan peng0rbanan se0rang kakak apabila sanggup mengenepikan kerjanya buat seketika demi menjaga adik di h0spital.

Mengimbas kembali m0men tersebut, Nur Syafikah Samsul Nizam berkata adiknya, Nur Syaliely Qaseh, 13, terp4ksa dimasukkan ke h0spital bagi mendapatkan raw4tan kerana mengh1dap Tal4sem1a.

“Sebenarnya Qaseh merupakan se0rang pengh1dap tal4sem1a dan sudah dikesan ketika dia berusia tiga tahun.

“Vide0 itu dirakam ketika Qaseh dimasukkan ke h0spital pada tahun lepas. Waktu itu dia berusia 12 tahun. Segala-galanya bermula apabila Qaseh menunjukkan perubahan seperti puc4t dan lem4h.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ibu dan bapa kami pada mulanya bawa Qaseh ke kl1nik kes1hatan. Namun d0kt0r nasihatkan supaya segera rujuk ke h0sp1tal.

“Bila sampai h0sp1tal, d0kt0r terp4ksa masukkannya ke dalam w4d untuk raw4tan dan pemantauan. Memandangkan ketika itu ibu sedang meng4ndung adik b0ngsu kami, jadi saya yang sukarela mahu teman dan jaga Qaseh di h0spital,” ujarnya kepada mStar.

Senang disapa sebagai Syafikah, wanita ini yang merupakan anak sulung daripada enam beradik berkata, adiknya itu terpaksa ditah4n di w4d selama hampir seminggu di H0spital Sultan Ahmad Shah, Temerloh, Pahang.

jaga adik 2

Nur Syafikah Samsul Nizam menjaga Nur Syaliely Qaseh yang dimasukkan ke h0sp1tal tahun lalu.

“Sepanjang temp0h menjaga Qaseh di h0spital, saya ketepikan dahulu b1snes baju bundle sebab nak beri tumpuan kepadanya. Waktu jaga dia di w4d, saya mandikan, suapkan makan, bersihkan naj1s dan bawa dia jalan-jalan di sekikar w4d.

“Waktu menjaga Qaseh juga saya teng0k pr0ses raw4tan yang dilaluinya, seperti dimasukkan dar4h dan diambil dar4h. Kes1an sebab dia kecil lagi.

“Waktu tu kebetulan w4d ped1atr1k penuh, jadi Qaseh ditempatkan di w4d biasa yang ada pesak1t dewasa. Kiranya Qaseh antara pesak1t termuda dekat situ.

“Ada seorang aunty Cina sebelah katil pesan dekat dia ‘awak sayang kakak ya… kakak awak dah banyak jaga awak’. Dia hanya angguk kepala.

“Adik saya yang n0mbor empat ni pem4lu sikit… tak pandai nak luahkan rasa terima kasih atau sayang depan-depan walaupun saya kakaknya yang paling dia rapat,” kata wanita berusia 25 tahun ini lagi.

Bercerita lebih lanjut, Syafikah berkata selepas Qaseh dimasukkan ke h0sp1tal kerana Tal4sem1a, dia dan adiknya yang lain turut menjalani uj1an bagi mengesahkan sama ada mereka turut mengh1dap penyak1t yang sama.

“Keputusannya, saya dan tiga adik yang lain juga dis4hkan sebagai pengh1dap Tal4sem1a HbE. Namun mengikut apa yang diterangkan oleh d0ktor, ia adalah Tal4semia yang min0r,” ujarnya yang sudah mendirikan rumah tangga pada Februari tahun lalu.

jaga adik 1

Nur Syafikah merupakan anak sulung daripada enam adik beradik.

Sekadar memuat naik vide0 untuk diabadikan sebagai kenangan, Syafikah sama sekali tidak meny4ngka perk0ngsiannya membuatkan netizen turut sama tersentuh.

“Terharu saya baca k0men-k0men mereka semua. Ramai cakap suka teng0k hubungan adik beradik macam ini.

“Bagi saya, sebagai anak sulung, sudah menjadi tanggungjawab saya untuk menjaga adik-adik selagi mampu.

“Bila ada antara adik beradik sak1t, ketika itulah kita dapat berbakti kepada mereka selagi terdaya. Itulah namanya kasih sayang,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment