Minat budaya Melayu, m0del Rusia ikut jejaka Pekan b4lik kampung… sel4mba makan petai belalang buat ramai terpegun, jurugambar tak t0lak kalau dah j0d0h

“DIA makan macam tu je b1ar betul”

Gelagat se0rang wanita mat salih, Kristina Barskaya sedang mak4n petai belalang yang menjadi tul4r di laman sos1al mendapat puj1an netizen.

Menerusi vide0 berdurasi 15 saat yang dimuat naik oleh Fakhruddin Abd Rahim, 28 ini, dia mengenali wanita ini semasa mereka bekerjasama dalam satu tug4san kerja di sebuah syar1kat di Kuala Lumpur.

“Saya kenal dia pun melalui se0rang kawan. Masa tu juga kami bekerja sekali kira-kira enam bulan lepas. Dia jadi m0del dan saya pula ph0t0grapher.

Wanita ini mencuba pakaian tradisi Melayu.

“Sejak itu kami rapat sampai sekarang. Sal4h satu sebabnya, saya b0leh cakap bahasa Rusia. Dah lebih empat tahun saya belajar, itu pun di Y0utube saja. Saya tak ada ambil mana-mana kelas khas belajar.

“Kristina ni dia memang suka nak mendalami culture Melayu, jadi saya pun bawa dia balik ke rumah saya di Pekan, Pahang selepas baru empat hari berkawan. Masa tu lah saya aj4r dia makan macam-macam.

Dari situ juga terjadinya vide0 makan petai belalang tu. Dia tak pernah teng0k sebelum ni sayur tu. Kristina ni jenis vegie jadi dia memang suka makan ulam-ulam kat sini. Sebab tu dekat vide0 tu dia petik dan makan macam tu je” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Menurut Fakhruddin, dia telah memberi pelu4ng wanita ini merasai sendiri pengalaman mencuba banyak jenis makanan yang terdapat di kampungnya termasuk ikan pat1n masak temp0yak.

“Masa saya bagi dia rasa makan masakan temp0yak tu dia kurang gem4r. Bagi dia, makanan Melayu banyak yang ped4s. Kita pun tahu mat salih banyak t4k tahan pedas, lagipun Kristina ni lebih kepada suka makan sayur,” katanya.

Ditanya mengenai hubvngannya dengan wanita berdar4h Rusia yang telah dua tahun menetap di ibu negara ini, Fakhruddin berkata dia menganggap Kristina sebagai kawan baiknya.

“Walaupun dia dah ikut saya balik rumah jumpa keluarga, tapi saya dengan dia kawan je. B0leh jadi rapat pun mungkin sebab saya b0leh berbahasa Rusia. Keluarga saya pun ok je. Mak siap bagi Kristina cuba baju kurung dia.

Kristina mencuba pakaian trad1si Melayu iaitu baju kurung.

“Bab j0d0h tu, kalau memang saya ditakdirkan dengan dia saya tak men0lak tapi kalau teng0k dari segi ek0nomi dan kew4ngan, saya tak berani juga,” selor0h Fakhruddin.

Tambahnya lagi, dia sememangnya suka dengan k0nsep gabungan l0kal dan budaya luar ketika berkarya sebagai jurugambar atau lebih tepat lagi ‘m0bile phot0graphy’.

Bercerita lanjut mengenai tug4snya, Fakhruddin meng4kui sudah terbiasa menggunakan telefon pintar sahaja berbanding kamera profess10nal seperti DSLR seperti jurufoto-jurufoto lain.

Namun, ia tidak sedikit pun menjadi pengh4lang untuknya berekspresi kerana dia banyak mencari peluang dan pengalaman baru.

“Saya jenis suka tr4vel sebab saya memang minat nak cuba benda baharu dalam hidup. Sama lah macam Kristina ni. Budaya lu4r memang suka nak cuba benda-benda yang lain dari culture mereka,” ujar Fakhruddin.

Antara gambar-gambar yang diambil Fakhruddin menggunakan tekn1k m0bile phot0graphy.

Berikutan vide0 yang menjadi tul4r setelah wanita ini memakan petai belalang di TikT0k, netizen mula meminta Fakhruddin untuk memuat naik lebih banyak vide0 Kristina dalam mengenali budaya Melayu.

Susulan itu, beberapa c0ntent lain telah dihasilkan seperti Kristina memakai baju kurung, memandu kereta antik dan Prot0n Saga, meninjau sawah serta mem4njat pokok kelapa.

Namun menurut Fakhruddin, disebalik keseron0kkan yang dipert0ntonkan, dia sudah lal1 dan bersedia dengan k0men-k0men manusia yang tidak ‘0pen-minded’.

“Vide0-video saya p0st tu ada je k0men-k0men negat1f. Ada yang mempers0alkan kenapa dia pakai sal1b, sedangkan kita di Malaysia ni diversity.

“Sepatutnya kita boleh h0rmat dan terima je budaya lain. Jangan pula kita kec4m paksa suruh dia masuk lslam. Sebenarnya kita yang buat 0rang lagi jauh dan tak h0rmat kita kalau macam tu.

“Macam saya, memang suka berkawan dengan bangsa as1ng. Saya tak kisah pun cara mat salih ni, janji kita sendiri tahu jaga maru4h dan batas. Jadi bila orang teng0k kita ni berpr1nsip, mereka pun akan respect kita,” jelas Fakhruddin.

Sumber : mStar

Leave a Comment