Beli m0t0r c4sh, nenek usia 74 tahun pu4s dapat ride jauh-jauh! Cucu k0ngsi r4hsia sihat dan kuat – “Tiba-tiba terpacak depan rumah”

USIA bukan penghalang untuk sese0rang individu itu melakukan sesuatu yang diminati.

Begitu juga dengan Nobibah Aziz, 74, yang masih kuat menunggang mot0sikal yang baru sahaja dibel1 tahun lalu.

Kisah ini dik0ngsikan oleh cucunya, Nurul Ain Jariah, yang menceritakan tentang neneknya yang sudah berusia tetapi berani untuk menunggang mot0sikal sendirian dari Ampang, Selang0r ke rumahnya yang terletak di Senawang, Negeri Sembilan dengan jarak melebihi 70 kilometer.

“Nenek saya memang ada bel1 mot0r H0nda Wave baharu secara c4sh h4rga RM4,500 untuk buat r0nda-ronda. Kalau ikutkan umur memang dah tak ‘lepas’, tapi sebab tak berhut4ng dapatlah dia bel1 mot0r idamannya tu.

Ain (kiri) bersama neneknya.

“Dia ada kereta tapi lebih suka naik m0t0r sebab lebih senang nak pergi mana-mana. Nak lalu jalan ses4k dekat bandar pun senang.

“Baru-baru ni nenek naik mot0r dari rumah dekat PPR (Pr0gram Perumahan Rakyat) Hiliran Ampang, tahu-tahu dah terpacak depan rumah saya. Masa saya rak4m vide0 untuk p0st dekat TikT0k, nenek tak tahu pun, saya buat senyap-senyap je,” ujarnya.

Menurut wanita yang mesra disapa Ain ini, neneknya memang suka keluar menaiki mot0sikal meskipun jarak perjalanan jauh dan mengambil masa berjam-jam.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Namun di sebalik rasa kagum netizen terhadap keupayaan warga emas ini, timbul ker1sauan apabila memikirkan kesel4matan nenek Ain kerana kenderaan banyak dan trafik ses4k terutama di bandar.

“Kadang-kadang ada je yang 0ffer nak hantar nenek tapi dia memang tak nak. Biasanya dia akan naik mot0r dari rumah dekat Ampang, singgah rumah saya dekat Senawang sebelum ke Melaka.

“Dia suka jalan-jalan sebab dia tinggal se0rang sejak atuk meningg4l. Dulu mak saya duduk dengan nenek tapi sejak suami saya kena sl1p disc, dia terp4ksa datang sini teman dan tol0ng saya uruskan b4by yang usianya enam bulan.

Nenek bersama mot0sikal yang barunya dibel1nya.

“Nenek saya mengajar mengaj1 sekarang setiap Isnin sampai Jumaat. Petang Jumaat biasanya dia akan gerak ke rumah saya atau adik dekat kawasan sini juga.

“Saya pun r1sau juga tapi biasanya nenek akan gerak pagi atau petang sebab pan4s kalau nak jalan tengah hari. Masa tu pun tak ada banyak l0ri atau jalan tak sibuk sangat,” katanya.

Ain menjelaskan bahawa tahap penglihatan nenek masih baik untuk melihat signb0ard dengan jarak jauh malah tahap ingatan nenek juga masih kuat untuk menghafal setiap jalan yang dilalui tanpa menggunakan apl1kasi Waze.

Mengenai kes1hatan neneknya, ibu kepada empat cahaya m4ta ini menceritakan bahawa warga emas itu sememangnya masih sihat.

Antara petua dan amalan nenek sejak dahulu adalah makan ulam-ulaman dan mengelakkan daripada makan makanan seger4.

“Nenek sus4h dapat penyak1t. Kalau dem4m pun sekejap je dah lega. Saya rasa sebab dia suka makan ulam. Sepahit pahit ulam dia boleh tel4n.

“Saya perasan juga nenek memang tanam pok0k jenis sayur je untuk makan. Pok0k-p0kok jenis bunga memang tak ada pun ditanam. Kadang tu dia siap 0ffer dekat jiran lagi suruh datang petik.

Nenek Ain suka menanam pok0k mengisi masa lapangnya.

“Nenek suka balik Melaka sebab dia suka bercvcuk tanam dekat rumah tu. Rumah dekat Ampang tu pun penuh dengan pokok-pokok dia tanam. Rumah saya yang ada laman sikit tu pun dia tanam pok0k serai,” katanya.

Susulan vide0 yang tular, ramai netizen yang t1dak percaya bahawa neneknya b0leh menunggang mot0r sejauh itu tetapi bagi yang mengenali Ain dan jiran-jiran, mereka sudah mengetahui kemampuan warga em4s itu.

Sumber : mStar

Leave a Comment