Tak nak berhut4ng, k0s kawin pasangan ini hanya RM2,000… tanpa s0ngket atau lace tetap terserlah seri pengantin! – “Mak ayah sanggup turunkan h4rga hantaran”

BILA bercakap tentang hari bahagia, semestinya berpuluh-puluh malahan ratusan r1bu ringgit akan dihabiskan.

Berbeza pula dengan Najla Anati Mohd Nazim, 24 yang baru sahaja melangsungkan perkahwinan pada 9 Januari lalu bersama Mohamad Safuan Ahmad Nasri, 25 yang juga j1rannya di Baling, Kedah.

Menurut wanita yang mesra disapa Najla, dia bersyukur perkahw1nannya hanya melibatkan perbel4njaan kira-kira RM2,000, apatah lagi dia belum habis pengaj1annya di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, Perak.

Pas4ngan ini memilih tema warna hitam di hari bahagia mereka.

“Kami kenal sejak dari zaman persek0lahan lagi, masa tu saya baru tingkatan dua. Tapi kami mula berc1nta masa umur saya 18 tahun. Suami saya tua setahun daripada saya. Dulu sepupu saya jadi ‘p0smen’ bagi surat masa kami berc1nta.

“Dulu saya suka melaw4k dengan mak cakap nak kahwin tapi mak cakap, kalau ser1us nak kahwin, bertunanglah. Lagipun tak manis orang teng0k kami berjumpa sebab dulu suami saya suka hantar makanan di rumah. Dah la kami sekampung jadi jiran-jiran memandang. Bermula dari saat itulah kami plan nak kahwin.

“Sebenarnya kami dah nak kahwin dari tahun lepas lagi tapi ada saja halangan. Ye lah… kita hanya mampu mer4ncang tapi Yang Esa juga menentukan segala-galanya,” ujarnya.

Bercerita kepada mStar mengenai persiapan perkahwinannya, Najla hanya membel1 kain secara atas talian di Sh0pee sahaja dan baju kurung Pahang yang dipakai adalah hasil jah1tan ibunya sendiri.

Manakala baju dipakai oleh suaminya yang bekerja di sebuah k1lang di Bukit Minyak, Pulau Pinang ini merupakan baju kemeja dibel1 di sebuah pusat bel1 belah, Brand Outlet di Kedah.

“Saya minta mak jah1t baju kurung Pahang ni pun sebab saya ingat nak j1mat. Nanti masa saya praktikal atau ada kenduri orang lain saya b0leh pakai baju ni. Samalah macam suami saya, sebab tu dia bel1 baju kemeja je.

Berikutan video yang menjadi tul4r itu, Najla tidak menerima sebarang k0men mengkr1tik cara mereka melangsungkan perkahwinan.

Najla 4kui dia merupakan wanita yang berperwatakan ceria.

Rata-rata k0men rakaman video di TikT0k hanya memuj1 sikap pasangan ini yang bersederhana dan tidak menghiraukan pandangan masyarakat dengan cara mereka berkahwin.

“Bagi saya, selagi kita boleh jimat, kurangkan segala k0s. Kalau b0leh jangan sampai berhut4ng semata-mata nak kahwin janji ada kenangan kahwin tu pun dah OK.

“Lepas kahwin nanti kita nak bel1 banyak lagi barang rumah kan, jadi kenapa kita nak habiskan semua duit dekat majlis perkahwinan tu saja.

Gad1s ini turut memuat naik video bersama pas4ngan mengambil gambar kahwin untuk simpanan sebagai kenangan di sebuah taman permainan berhampiran rumah mereka.

“Saya jenis las4k. Saya ni berbeza sikap dengan suami yang pem4lu. Jadi kami ni pasangan yang saling melengkapi,” selor0h Najla.

Menurut Najla lagi, keluarganya juga dilihat tidak k1sah untuk mengadakan majlis secara ala kad4r malah sanggup menurunkan h4rga hantaran agar tidak terbeb4n.

Pas4ngan ini memilih taman permainan sebagai tempat mereka ambil gambar perkahwinan sebagai kenangan.

“Dulu 0rang cakapkan hantaran kena ikut tahap pendidikan anak, tapi sekarang mak ayah pun dah lebih memahami kalau kita sendiri nak jimat dengan letak h4rga hantaran tak terlalu tinggi.

“Alhamdulillah keluarga saya OK je dengan keputusan saya dan suami masa tu. Kalau suami saya tak mampu, mereka sanggup turunkan lagi h4rga hantaran,” jelas Najla.

Sumber : mStar

Leave a Comment