Sempit & Rendah Takde Masal4h, Laluan Ter0w0ng Ini Tetap Jadi Pilihan Utama Penduduk Kawasan Ini

Penunggang mot0sikal di ibu k0ta mesti selalu lalu jalan khas untuk mot0sikal yang ada terow0ng kecil tu kan? Kalau k0rang rasa terowong tu pun dah kecil, cuba k0rang bayangkan ter0wong dengan ketinggian 1 meter je di sebuah kawasan perkampungan di Ind0nesia ini.

Menurut K0mpas.com, sebuah terow0ng sempit dan rendah di Desa Karangmal4ng, Brebes, Jawa Tengah ini masih menjadi laluan utama penduduk walaupun ada jalan lain yang lebih baik telah dibina.

Sumber: Syok

Untuk melalui ter0w0ng tersebut, penduduk perlu memb0ngkokkan badan manakala penunggang motosikal pula harus menuntun m0tor mereka sambil menunduk.

Sumber: Syok

Terow0ng yang terletak di bawah rel kereta api itu dikatakan telah dibina ketika zaman penjaj4han Belanda beberapa puluh tahun dulu lagi.

Sumber: Kompas.com

Difahamkan, laluan ter0wong itu masih tetap digunakan sebagai jalan alternatif sebab pada tahun 2020, ter0wong utama untuk ke kota Ketanggungan sedang dibaiki. Mungkin sekarang dah siap dibaiki, so dorang pun dah guna jalan baru la kot.

Sumber : Syok

Selain itu, pada ketika itu juga, ter0wong sempit itu juga menjadikan waktu perjalanan ke destinasi yang ingin dituju lebih cepat sampai.

Tak kisah la kan guna jalan mana-mana pun, janji cepat sampai dengan selam4t. Cuma mungkin terowong rendah ini tak sesuai untuk orang yang f0bia dengan tempat semp1t.

Sumber: Kompas.com

Sumber : Lobak Merah

Leave a Comment