Terbang jauh tapi T0ny tak hilang, itu r4hsia teknik ‘free fly’… tapi hati-hati risik0nya, b0leh str3s kalau lama terperap dalam rumah

KELAPANGAN waktu ketika Per1ntah Kawalan Pergerakan (PK P) pada tahun 2020 memb0lehkan bapa kepada tiga cahaya mata ini mener0ka h0bi baharu.

Menurut Muhammad Zulhusni Shamsudin, 32, dia pada waktu itu mahu membel1 burung peliharaan untuk anak-anaknya, namun diri sendiri yang terjeb4k dengan h0bi berkenaan.

“Saya mula membel4 burung kakak tua pada Mei 2020. Asalnya saya nak bel1 burung kecil untuk anak-anak saya bela. Pada waktu itu, saya baru tahu ada burung kakak tua yang jinak. Dari situ saya jadi minat. Ingat nak bel1 untuk anak-anak, akhirnya bel1 untuk diri sendiri.

“Sepanjang saya bel4, ada dua ek0r burung kakak tua pernah m4ti. Sekarang ada seek0r yang saya bagi nama Tony. Yang jadi ser0nok sebab anak isteri pun minat ha1wan.

“Sebelum ini pun saya pernah bel4 kucing dan ul4r sawa. Tapi dah lama saya dah berhent1. Kucing tu sebab t4kut anak alerg1, ul4r pun saya risau sekiranya berlaku perkara di luar j4ngkaan,” ujarnya yang menetap di Bangi, Selangor.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Senang disapa Zul, video-video burung kakak tua miliknya yang dik0ngsi di aplikasi TikT0k turut meraih perhatian ramai sehingga menerima ratusan r1bu tontonan.

Paling mencur1 tumpuan tentunya aks1 free fly burung kakak tua yang dibiarkan terbang bebas di kawasan terbuka sebelum kembali kepada pemiliknya.

zul3

Pas4ngan ini menetap di Bangi, Selangor.

“Saya j4tuh hat1 sebab selama ini ingat orang bel1 burung letak dalam sangkar, tapi saya nampak dunia free fly. Burung b0leh terbang beb4s, tapi ia tak hilang. Alhamdulillah setakat ini tak pernah h1lang.

“Dulu awalnya saya risau juga. Tapi saya banyak belajar di Y0uTube, tengok bagaimana orang lu4r negara latih burung. Kunci utama tekn1k free fly adalah recall. Kita panggil dan burung akan datang pada kita.

“Caranya, sejak kecil kita biasakan panggil nama ketika burung sedang makan. Selepas dia datang, kita bagi reward seperti kuaci atau alm0nd. K0nsepnya macam r4suah. Itu yang paling utama.

“Selain panggil nama, kita kena biasakan burung dengan bunyi w1sel. Sebab kalau terbang di lu4r, mungkin tak dengar suara kalau dah jauh. Jadi saya akan t1up wisel untuk panggil burung tu balik kepada saya,” jelasnya.

Selain seek0r burung kakak tua miliknya, Zul kini turut melatih dua ek0r lagi burung kepunyaan rakannya untuk dibiasakan dengan teknik free fly.

Jelasnya, aktiviti free fly biasakan dilakukan di kawasan lapang di sekitar rumah, namun ada kalanya dia akan menyertai perjumpaan besar-besaran dengan pem1lik burung yang lain di Cyberjaya.

zul4

Anak-anak Zul juga sudah dibiasakan dengan ha1wan berkenaan.

Pada Disember lalu, Zul turut menyertai perjumpaan dengan 200 pemilik burung di Melaka yang mana mereka secara beramai-ramai melakukan aktiviti free fly di kawasan Pantai Klebang.

Selain vide0 free fly, Zul turut berk0ngsi banyak ilmu berguna di aplikasi TikT0k seperti teknik penjagaan dan pemakanan burung.

“Saya buat video di TikT0k untuk k0leksi sendiri. Tak sangka ramai yang teng0k, ia sekaligus memberi semangat untuk saya ded4hkan lagi mengenai dunia burung.

“Kalau ikutkan, free fly sedang berkembang sekarang. Ramai juga yang mesej saya tanya macam-macam s0alan. Ada yang tanya cara jaga burung, ada juga yang tanya mana nak bel1 burung. Ramai juga yang tanya mengenai k0s penjagaan. S0al h4rga burung saya tak nak cakap, ia bergantung kepada b4jet seseorang.

zul2

Zul mula membel4 burung pada tahun 2020.

“Tapi dari segi k0s penjagaan, ia tak mah4l. Hanya makanan dan sedikit v1tamin. Untuk seekor burung, k0s penjagaan kurang RM200 sebulan. Selain buah dan sayur, saya juga bagi makanan pallet, bijirin serta kekacang,” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Zul turut menitipkan pesan kepada orang di luar sana agar melakukan persediaan sebelum membel4 burung.

“Paling penting tentunya kesediaan kita untuk c0mmit. Kalau dah bawa burung dalam dunia free fly, burung akan jadi b0san kalau lama tak dibawa terbang, ia akan membuatkan burung jadi str3s.

“Bila dah str3s dan ment4l terganggu, burung kakak tua akan mula c4but bulu di badan sendiri. Itu merupakan indikasi yang menujukkan ia str3s. Seminggu atau dua minggu sekali, saya akan bawa T0ny terbang.

“Tapi kalau di rumah, T0ny saya letakkan dalam sangkar sebab ia jenis tak duduk diam. Tapi dalam sangkarnya kena letak banyak mainan,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment