Selalu berfesyen, gaya macam m0del tapi pakai baju bundle… pemuda ini teruskan 00TD ‘sy0k sendiri’, janji hat1 puas!

APABILA bercerita mengenai pakaian terp4kai, setiap 0rang ada pendapat yang berbeza beza.

Di Malaysia, kedai bundle atau thrift sh0p sebenarnya mempunyai peminatnya yang tersendiri, termasuklah jejaka berusia 22 tahun ini.

Menurut Muhammad Affan Hashmam, dia selesa menggayakan pakaian bundle, malah tidak pernah m4lu atau cuba menyembuny1kan minatnya itu.

“Saya mula minat thrifting selepas teng0k m0del-m0del yang berpakaian lawa. Saya suka teng0k cara mereka berfesyen. Saya pun baru setahun minat dalam bidang ini.

“Selain bel1 di kedai bundle, saya juga banyak bel1 pakaian terpakai menerusi Instagram dan TikT0k. Tapi tak semua pakaian saya dari kedai bundle, saya juga ada bel1 pakaian baharu sama macam orang lain,” ujarnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bukan sahaja minat membel1 pakaian terpakai, dia yang senang disapa Affan juga suka menggayakan fesyen tersebut dengan caranya yang tersendiri.

Malah, fot0 serta vide0 Affan dengan gaya un1k yang dik0ngsi di media sos1al turut memb0lehkan dia meraih perhatian ramai, sejak setahun lalu.

affan4

Affan merupakan juruteknik di sebuah k1lang di Selangor.

“Dah jadi macam h0bi. Saya suka ambil gambar outfit of the day (00TD). Kalau keluar, mesti akan ambil gambar. Walaupun saya seorang yang pem4lu, h0bi ini dapat memberi kepuasan kepada diri sendiri.

“Vide0 fesyen yang saya buat pun macam sy0k sendiri, tapi saya puas sebab saya buat untuk diri saya. Ramai juga yang mesej, tanya bel1 di mana dan sebagainya.

“Sebenarnya ramai seIler yang ju4l 0nline. C0ntohnya melalui TikT0k dan Instagram. Tapi kita kena rajin t0nton siaran live mereka. Senang, tak perlu pergi ke kedai,” ujarnya yang berasal dari Pulau Pinang.

Biarpun ada yang memandang rend4h terhadap pakaian terpakai, Affan berkata dia tidak pernah k1sah akan hal itu.

“Kalau nak pakai sesuatu, kita kena yakin. Mulut orang kita tak boleh nak buat apa-apa. Saya tak kisah s0al harga, tapi saya teng0k kualiti pakaian.

affan2

Affan banyak berk0ngsi video OOTD menerusi TikT0k.

“Saya bel1 yang padan dengan h4rga. Tak semestinya kena bel1 yang mah4l. Paling murah saya bel1 seluar RM5. Tapi ada juga pakaian bundle saya yang berh4rga sehingga lebih RM300,” ded4hnya lagi.

Di TikT0k, video-video Affan turut menerima pelbagai k0men netizen, termasuklah yang menegur s0al aur4t.

Kata Affan, dia peka akan hal itu dan menerima segala teguran dengan hat1 terbuka serta berazam untuk memperbaiki penampilan dirinya pada masa akan datang.

“Kalau yang tegur mengenai seluar pendek, saya terima saja. Memang betul apa yang mereka kata. Jadi lain kali, saya tak akan pakai.

affan3

Affan mula mener0ka dunia bundle sejak setahun lalu.

“Alhamdulillah, ramai juga yang beri sok0ngan kepada saya,” ujarnya yang bekerja sebagai juruteknik di sebuah kilang di Klang, Selangor.

Dalam satu vide0 terbaharu, anak pertama daripada enam beradik itu turut berk0ngsi penampilannya yang lama sebelum dia melakukan transf0rmasi dengan pakaian terpakai.

Video itu sehingga kini meraih hampir 100,000 tont0nan dan turut dihujani dengan k0men pujian.

Sumber : mStar

Leave a Comment