Wanita ini nekad p0t0ng kaki selepas SPM, t4k sangka dalam diam ada jejaka kagum dengan dirinya – “Allah atur el0k j0d0h saya”

SEKALI pandang, wanita ini nampak b1asa pada mat4 kasar, malah wanita ini juga b0leh memandu kereta seperti 0rang lain.

Namun, siapa s4ngka, Ummi Nadhira Abdul Jabar, 27, sebenarnya kudvng kaki kanan sehingga dia terp4ksa memakai kaki p4lsu.

Vide0-vide0 yang dimuat naik di laman sos1al mengundang rasa kagum netizen, malah ada dalam kalangan mereka mengagumi kemampuan wanita ini melakukan aktiviti harian seperti insan biasa.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi cerita dengan mstar, dia yang mesra disapa Ummi ini mended4hkan membuat keputusan untuk memot0ng kaki dan memakai kaki p4lsu sejak usia 17 tahun pada 2011.

“Sejak kecil selepas saya dapat penyak1t Arter10ven0us Malf0rm4tion (AVm), saya terp4ksa bergantung h1dup dengan kerusi roda dan t0ngkat untuk bergerak disebabkan sebelah kaki saya ada ur4t saraf terlebih. Jadi saya susah nak bergerak tanpa b4ntuan.

“Tapi kawan-kawan cakap dekat saya sampai bila nak hidup macam ni sebab nanti nak sambung belajar sus4h pula nak bergerak. Sak1t saya ni pula sampai terp4ksa jumpa dokt0r selalu, kadang tu sampai kena bermalam di w4d. H0spital dah jadi rumah kedua saya.

Ummi sewaktu dirinya terp4ksa bermalam di hospital.

“Jadi lepas SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) saya terus buat keputusan nak pot0ng kaki. Orang lain semua pergi bercuti, saya habiskan masa kena belajar biasakan diri pakai kaki p4lsu,” ujar Ummi.

Imbas wanita yang bekerja sebagai Pemb4ntu Khidmat Pelanggan di Menara Berkembar Kuala Lumpur ini, semenangnya dia berasa sed1h ketika mahu membuat keputusan untuk memot0ng kakinya tetapi terp4ksa berbuat demikian demi kebaikan dan masa depan dirinya.

Menurut wanita yang menetap di G0mbak, Selangor ini juga, dia memper0leh keyakinan dengan mendapat sokongan keluarga juga kawan-kawan.

Ummi berkerusi r0da ketika di zaman persekolahan.

“Tak kisah kita ni siapa pun, macam mana ada kekurangan sekali pun, terima sahaja. Kalau bukan diri sendiri, siapa lagi nak terima diri kita kan.

“Bila kita dah belajar sayang diri sendiri, terima kekurangan diri sendiri, pasti orang sekeliling pun akan terima diri kita seadanya,” katanya.

Sudah mendirikan rumah tangga sejak 0gos tahun lalu, wanita ini bersyukur kerana masih berpeluang meneruskan kehidupan bersama pas4ngan yang boleh menerima dirinya seadanya.

Ummi bagaimanapun meng4kui adakalanya tetap berasa ‘1nsecure’ apabila berjalan berdampingan dengan suami di khalayak ramai kerana kaki p4lsu membuatkan dirinya terpaksa berjalan temp4ng.

Ummi bersama ahli keluarganya.

“Sebelum saya jumpa suami saya, ada terfikir juga ada ke 0rang nak dekat aku nanti dengan keadaan macam ni tapi saya reda, kalau ada tu, ada la.

“Tapi Allah dah atur el0k jod0h untuk saya. Alhamdulillah, saya dipertemukan dengan insan yang baik hat1 boleh terima saya seadanya walaupun dia n0rmal je.

“Saya kenal suami melalui seorang kawan. Selepas setahun lebih kenal, kami cadang nak kahwin. Saya pernah tanya dia dulu kenapa b0leh terima saya. Dia cakap sebab hat1 saya yang sabar boleh terima diri saya sendiri yang serba kekurangan,” imbas Ummi.

Tidak meny4ngka videonya di TikT0k menjadi perhatian ramai, Ummi berkata dia sekadar mahu menyampaikan mesej p0sitif terutama kepada gol0ngan yang menerima nasib seperti dirinya.

Wanita ini melangsungkan perkahwinan pada 0gos tahun lalu.

“Saya nak ambil peluang ni, saya nak tek4nkan dekat sini tak perlu rasa rendah diri sebab kekur4ngan kita. Biasanya saya teng0k orang lelaki yang berani share pasal kecac4tan diri mereka, orang perempuan jarang sebab tu saya beranikan diri share dekat media sos1al saya.

“Harapan saya sem0ga persepsi masyarakat terhadap gol0ngan 0KU (orang kurang upaya) bersifat lebih terbuka. Biarlah layanan yang diberikan sama rata sebab kami pun mampu untuk hidup dan lakukan kerja seperti insan n0rmal lain juga,” tambahnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment