Dulu sed1h sebab terp1sah ke 2 universiti berbeza, kini ‘kemb4r berbakat’ s4yu perlu p0s ‘lukisan bersama’ ke Amerika

JARI jemari kreat1f pas4ngan kemb4r berusia 27 tahun ini ternyata membawa tuah buat mereka berdua.

Selepas sekian lama mencari pendap4tan sebagai pelukis sepenuh masa, nama Tee Hui Yan dan Tee Hui Mei semakin dikenali ramai sehingga mereka turut menerima tempahan dari lu4r negara.

Dalam satu vide0 tul4r, anak sulung daripada empat beradik yang senang disapa Hui Yan itu kelihatan sed1h untuk melepaskan hasil karyanya kepada seorang pembel1.

Bercerita kepada mStar, gad1s itu mended4hkan 20 keping lukisan yang dihasilkan dia dan kemb4rnya dibel1 individu dari Amerika Syarikat (AS).

Jelasnya, tempahan dibuat pada Disember 2021 dan lukisan-lukisan berkenaan baru sahaja dihantar ke AS beberapa hari lalu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Pembel1 dari AS ini kenal kami menerusi Instagram. Dia dah tempah sejak Disember tahun lepas, tapi baru tahun ini baru kami p0s kepadanya.

“20 keping lukisan itu terdiri daripada gambar kartun dan pemandangan yang kami berdua hasilkan. Tapi ini bukanlah pel4nggan pertama kami dari lu4r negara. Sebelum ini, pernah ada pembel1 dari Kanada.

kembar2

Pas4ngan kemb4r ini minat bidang seni sejak kecil dan kini bergel4r pelukis sepenuh masa.

“Saya gembira sebab ada yang bel1, tapi pada masa sama saya rasa sed1h. Sayang dengan lukisan yang kami berdua hasilkan,” ujarnya kepada mStar.

Menurut Hui Yan, dia juga terkejvt apabila video memaparkan dia yang sed1h untuk melepaskan k0leksi lukisan tersebut menerima lebih sejut4 t0ntonan di TikT0k.

Jelasnya, vide0 itu dik0ngsi 0leh adik lelakinya, Tee Chin Sheng, 22, yang turut berkemahiran dalam penghasilan lukisan digital.

Di ruangan k0men, ramai netizen turut memuj1 lukisan dua gad1s berb4ngsa C1na itu, malah ada juga yang menitipkan ucapan tahniah atas pencapaian mereka.

Kata Hui Yan, penangan video tul4r turut membuka ruang untuk bakat dia dan kemb4rnya semakin dikenali ramai.

kembar3

Antara lukisan yang dihasilkan pas4ngan kembar itu.

Foll0wers makin naik selepas kami k0ngsi vide0 di Instagram dan TikT0k. Kami dapat ramai pel4nggan dari situ. Ramai juga yang tanya h4rga lukisan kami, ada juga yang nak tempat p0tret famili.

“Memang tak sangka kami akan v1ral. Jika makin ramai yang nak bel1, kami perlu cetak karya asal. Artw0rk 0riginal ambil masa untuk dihasilkan satu-persatu.

“Tak sempat nak buat satu-satu. Mungkin juga kami akan buka ju4lan menerusi Sh0pee selepas ini,” ujar gad1s yang menetap di Petaling Jaya, Selangor itu.

Bercerita mengenai minatnya dalam bidang lukisan, Hui Yan mended4hkan dia mula bergiat aktif sejak zaman sekolah lagi.

Malah, dia dan kemb4rnya, Hui Mei turut menyambung pengajian dalam bidang tersebut di dua universiti berbeza, sekali gus mem1sahkan mereka yang sentiasa berdua sejak sekian lama.

“Saya masuk ke Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang dalam bidang Rekaan Grafik pada tahun 2015. Kemb4r saya Hui Mei pula sambung pengajian dalam bidang Seni Halus di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) pada 2016.

“Kami dari tadika dah satu kelas, satu sekolah. Tiba-tiba kena berp1sah sebab masuk universiti berbeza. Setiap hari kami akan hantar mesej.

“Kini, kami berdua ada di rumah bersama. Kami menjadi pelukis sepenuh masa. Kami juga ada menerima tempahan p0tret dan pelbagai lukisan lain daripada pel4nggan-pel4nggan dalam Malaysia,” ujarnya.

kembar4

Sebahagian lukisan pas4ngan kemb4r itu yang sudah dihantar ke AS.

Dalam pada itu, Hui Mei berpesan kepada sesiapa sahaja yang mempunyai bakat agar tidak t4kut untuk memperkenalkan karya mereka kepada umum.

Ujarnya, dia sendiri masih jauh dalam bidang itu, namun menjadikan setiap hari mendatang sebagai pr0ses pembelajaran untuk mencari kematangan dalam berkarya.

“Kena terus hasilkan karya lukisan. K0ngsi saja di media sos1al. Kita kena sentiasa ter0kai, latihan demi latihan akan mengasah lagi bakat kita. Teruskan melukis, suatu hari nanti pasti ada yang h4rgai bakat kita.

“Jangan t4kut-t4kut. Kena sentiasa yakin. Saya sendiri pun masih dalam pr0ses untuk belajar. Tak akan pernah berhent1 belajar,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment